Forandringerne er omfattende i Arlas organisation, og det gælder bl.a. marketing, som er blevet løftet helt op i den øverste koncernledelse, i skikkelse af Hanne Søndergaard.
Men forandringerne er også er trængt ud i landeorganisationerne, og det betyder, at Arla Danmarks marketingdirektør Jakob Bernhard Knudsen, har fået nyt job. Han er blevet landechef, mens den hidtidige landechef, Thomas Pietrangeli flytter til England for at blive landechef der.
Det engelske marked udgør ca. 25 pct. af Arlas omsætning på godt 75 mia. kr.
Selvom Jakob Bernhard Knudsen rykker fra at være marketingdirektør til landechef, så kommer han dog ikke nødvendigvis til at beskæftige sig mindre med marketing.
Der er nemlig sket det, at man i den nye organisation har flyttet produktion og logistik fra landecheferne, så den del nu skal håndteres i en global organisation.
”Det betyder, at landecheferne i overvejende grad skal fokusere på salg og markedsføring frem for være ledere for en slags mini-udgave af Arla,” siger Hanne Søndergaard.
Den udvikling er også en af årsagerne til, at den reduktion på 500 stillinger, som Arla har varslet, også vil ramme salg og marketing.
I alt forventes 15 pct. af de 500 stillinger at ramme salg og marketing.
“Vi er af den opfattelse, at vi godt kan blive mere effektive – men reduktionen skal også ses i relation til, at der frigives ressourcer med flytningen af produktion og logistik fra landechefernes ansvar,” siger Hanne Søndergaard.
Jakob Bernhard Knudsen kigger lige nu på, hvilke organisatoriske ændringer, der skal ske i forbindelse med hans udnævnelse.