Nyt job til Saatchis kreative direktør

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Men han bliver på bureauet. Jason Mendes skal have det kreative ansvar for hele Norden i den mere integrerede nordisk organisation. Jobbet bliver med udgangspunkt i København.

Saatchi & Saatchis kreative direktør har udsigt til mange flere rejsedage. Hidtil har han stået i spidsen for det kreative arbejde i Danmark – nu bliver han chef for hele Norden med titlen Regional Executive Creative Director.

Ændringerne i ledelsen ligger i forlængelse af den integration på tværs af grænserne, som blev annonceret tidligere i år, og som betød, at Saatchis svenske direktør, Jonas Bjørlin, også fungerer som adm. dir. for Saatchi Danmark.

Jason Mendes vil således med base i København matche Jonas Bjørlin på den kreative side.

“Jonas Bjørlin og jeg er i gang med at etablere et nordisk samarbejde, der skal være meget mere end blot ord. Saatchi har altid været til stede i alle de nordiske lande, men har grundlæggende serviceret lokale kunder og netværkskunder hver for sig. Vi tror, vi kan gøre en forskel for kunder, der ønsker at arbejde med Norden samlet,” siger Jason Mendes og fortsætter:

“Vi har også lokale kunder, som overvejer at udvide til et eller flere af de andre lande. Eller kunder som vi servicerer i nogle af landene. En nordisk organisation er sund fornuft, fordi vi er stærkere sammen end hver for sig.”

Jason Mendes har selv en international baggrund, og han ser ingen problemer i forhold til at skulle have ansvar for kreativ udvikling på tværs af grænser for både regionale og lokale kunder.

“Jeg er vokset op i Caribien, uddannet i London og har arbejdet i både London, Tyskland, Australien og Asien. Det har lært mig en ting. Gode ideer diskriminerer ikke. Jeg ser adskillige danske cases, som uden problemer ville kunne bruges i andre lande selvom de er udviklet til det danske marked,” siger Jason Mendes og fortsætter:

“Briefen skal være stram, og klart beskrive målene for opgaven. Det er noget vi i Saatchi har arbejdet meget med at udvikle og sætte i system. Hertil kommer at vi på alle Saatchis kontorer har lokale folk med kulturel indsigt. Men grundlæggende handler det om gode ideer, og de er grænseløse.”

Netop sikringen af den lokale tilgang indebærer, at man i København kigger på rollefordelingen i forlængelse af Jason Mendes’ udnævnelse. Han er dog endnu ikke klar til at fortælle nærmere om det.

Ud over den større integration på skandinavisk niveau har Saatchi i Danmark også etableret sig i tæt samarbejde med de andre Puiblicis-ejede bureauer, MSLGroup og Prodigous, og det har givet bonus. F.eks. vandt man Sportmaster tidligere i år, og desuden står Saatchi i København bag det kreative arbejde på en ny stor europæisk Toyota-kampagne, der snart går i luften.