Arbejdernes Landsbank åbner i dag en ny afdeling i hjertet af København. Stedet har fået navnet AL2, da der ikke kun er tale om en ny filial, men et helt nyt koncept, der har til hensigt at innovere måden, man driver bank på.
Bureauet Yellow har bistået med både konceptudvikling og udrulning.
”En åben bank”
Værdierne hos AL2går på at have højt til loftet og åbenhed overfor alternative projekter samt nye måder at gøre tingene på. Det er blandt andet også én af grundene til, at stedet – som noget nyt og ikke mindst anderledes – holder åbent i weekenderne, så banken kan hjælpe boligsøgende med det samme.
Det var derfor naturligt for Yellow, at bygge kommunikationen omkring idéen om ’en åben bank’ – både i reel og overført betydning:
”AL2 er et konkret bevis på en bank, der ikke bare snakker om en fremtid, hvor bankens rolle skal redefineres og indfinde sig. Den gør noget ved det, og prikker til vores traditionelle opfattelse af bankmødet bag et skrivebord i birkefinér. Det er ret modigt og vidner om en bank, der ikke er bange for at gå nye veje – men hele tiden med afsæt i sit dna og i en tro på, at de bedste ting opstår når mennesker mødes ansigt til ansigt,” siger Jakob Bruun, kreativ direktør hos Yellow.
For videre at understøtte fortællingen om ’den åbne bank’ har man produceret en corporate brand-film, der sigter til at fortælle historien om en sympatisk bank:
Et koncept med udfordringer: ”Don’t be funny with the money”
At gøre et bankkoncept sexet er dog en balancegang, hvor man hele tiden skal være forpasselig med ikke at fremstå useriøs eller uprofessionel.
Strategisk direktør på Yellow Rikke Laumann har i den forbindelse arbejdet meget med, hvor langt man kan strække bankbegrebet:
”Det er en hårfin balance. Går man for langt påvirker det seriøsiteten. Don’t be funny with my money” er en tommefingerregel. På den anden side eksisterer der en gængs opfattelse af, at banker er lidt kedelige. AL2-skal navigere knivskarpt i det paradoks, og levere seriøs rådgivning på et højt niveau – men i nogle helt nye rammer, som kan være med til at skabe helt nye præmisser for forholdet til en bank. Det er meget interessant.”