Nyt lotteri fra Danske Spil er floppet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Millionlotteriet blev lanceret med et lyserødt feunivers – men forbrugerne har ikke taget imod spillet med nævneværdig entusiasme.

Det er muligt, at Millionlotteriet fra Danske Spil har den procentuelt største millionchance, som det har lydt i markedsføringen.

Men det har ikke den største millionchance, hvad angår antallet af milliongevinster. Løftet var, at der ville blive trukket en milliongevinst for hver 37.500 solgte lodder, og der blev udbudt 450.000 lodder af 100 kr. i hvert spil.

D.v.s. at der i hvert spil skulle udtrækkes 12 milliongevinster. Men i det seneste, hvor hovedtrækningen foregik i slutningen af november, blev der dog kun udtrukket en enkelt milliongevinst. Dette var andet spil, mens der blev udtrukket to milliongevinster i premiere-spillet.

Ikke noget der indikerer et imponerende salg, og herfra skal endda trækkes omkostninger – bl.a. til markedsføringen. Mette Dyhr, der er adm. dir. i Danske Spils monopolspil, konstaterer da også, at spillet ikke har levet op til forventningerne.

“Vi har dog også konstateret et øget salg på andre af vores produkter, så på den led er der positive elementer. Men nej – det har ikke levet op til forventningerne,” siger Mette Dyhr, som dog samtidig slår fast, at man ikke dropper spillet.

Umiddelbart tror hun også fortsat på, at positioneringen som “spillet med den skyhøjeste millionchance”, der går hårdt op mod Klasselotteriet er den rigtige. Men det er for tidligt at sige noget om, hvad der er gået galt.

“Vi har bl.a. holdt nogle fokusgrupper for at evaluere, men der er mange faktorer, som skal tages i betragtning. Der var f.eks. en stor jackpot-pulje i Joker i forbindelse med premierespillet, og i forbindelse med det andet spil, har vi jo bygget en superpulje op på OnsdagsLotto,” siger Mette Dyhr og konstaterer, at der således også er mange mulige faktorer, der kan bringes i spil, når konceptet skal justeres.

Det gælder også kommunikationen. We Love People vandt opgaven i en konkurrence og skabte et lyserødt feunivers – bl.a. fordi kvinder udgør en vigtig del af den primære målgruppe, der er en yngre såkaldt hyggespiller, hvor romantik og eventyr spiller en rolle.

Der har også været investeret i forskellige Facebook-aktiviteter, men der er under 600 personer, der har trykket på Like-knappen.

“Vi skal have drejet på nogle knapper for at få spillet til at fungere, og her vil vi bruge erfaringerne fra de to første spil og diverse analyser til at identificere, hvad der skal til,” siger Mette Dyhr.