Af Peter Engholm 25@mail.dk

Det var forventet, at 25 selskaber ville søge om licens til det nye danske spil-marked. Men ansøgerfeltet blev næsten dobbelt så stort, og det øger markedsførings-presset betydeligt.

Reelt har Danske Spil igennem længere tid ikke været ene om at udbyde herhjemme, men tager vi for en stund de officielle briller på, så ændrer det danske spilmarked om godt to måneder total karakter fra monpol til klondyke – for ved fristens udløb i går havde 43 virksomheder, inkl. Danske Spil, afleveret ansøgning til Skat om at få licens til at udbyde spil i Danmark.

Både myndigheder og branchefolk havde forinden vurderet, at de nuværende 100 udenlandske spil-selskaber vil skrumpe ind til 25, når der skulle søges licens. Og Thomas Bertelsen, adm. direktør for OMD, udtalte i den forbindelse, at selv 25 lød af mange.

“Selv med færre end 25 spil-selskaber på det danske marked så er vores forventning, at mediestøjen og medietrykket stiger betragteligt efter nytår,” lød det for tre uger siden fra OMD-direktøren.

Nu er antallet af selskaber imidlertid ca. 75 pct. større end forventet, og det øger alt andet lige presset på markedet, for der skal kæmpes endnu mere intenst om spillernes gunst – og penge.

Tiden efter 1. januar vil angiveligt tage form af et udskilningsløb, hvor der kæmpes om markedsandele snarere end en egentlig udvidelse – for det danske spilmarked er ifølge Thomas Bertelsen på mange områder allerede modent.

Forventningen i markedet gik på, at de selskaber, der satser seriøst på det danske spil-marked, vil træde ind i 2012 med marketingbudgetter på min. 20 mio. kr. – og det var vel at mærke ud fra forudsætningen om blot 25 licens-havere på markedet. Det store felt kan ikke blot øge trykket, men også forlænge det ud over første halvår, som var vurderingen før ansøgningsfristens udløb.

Danske Spil tager i den kommende tid hul på en større markedsføringskampagne – oplyser adm. direktør H.C. Madsen til Berlingske – for at sætte fokus på de produkter, koncernen nu får licens til. Disse produkter omfatter bl.a. Casino og Poker, som på bureausiden håndteres af BBDO, der i en årrække har forstået alt det, kvinder ikke forstår.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club