Nyt navn til supermarkedskæde – faktisk hele 121 nye navne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Spar er gået i gang med en omfattende rebranding med hjælp fra Another. Kæden er “En af de lokale” og det kommunikeres ved at sætte navn på købmanden.

Der er muligvis nogen i den kreative verden, der vil tænke plank i forbindelse med en ny rebranding af Spar-kæden.

Den har nemlig gennemført et nyt navne-koncept, der indebærer af de 121 butikker kommer til at hedde den lokale købmands navn i stedet for Spar. I hvert fald for en stund.

Og er der ikke noget med en berømt Coca-Cola kampagne, der satte mere end 1000 forskellige navne på dåserne.

På den anden side – når man gerne vil brande Spar som “En af de lokale”, så forekommer navneideen at være ganske relevant: kom på fornavn med din lokale købmand.

Det er da også tilgangen hos marketingdirektør, Christian Higraff.

“Vi har med den nye platform ønsket at tage ejerskab på den position, som vi selv mener vi har – nemlig som en del af det lokale miljø. Det er lykkedes rigtig godt. Vores synlighed har i den forløbne uge været outstanding,” siger Christian Higraff, som desuden mener, at det er to meget forskellige tilgange, der ligger i Coca-Colas navnekampagne og Spars.

https://www.youtube.com/watch?v=10yYg_18VW8

“Vi bilder os ikke ind, at vi har opfundet noget nyt. Jeg kigger på, om der er tale om en relevant ide, der hjælper os med at kommunikere det, vi gerne vil, og det er klart tilfældet. Men når det er sagt, så mener jeg også, at der er stor forskel. Coca-Cola har sat navne på brugerne – på kunderne – mens vi har sat navn på den person, der bærer brandet og som er ude i det lokale miljø.”

Der er tale om en event – men Christian Higraff vil ikke sige, hvor længe, den kommer til at køre.

“Vi er rigtig glade for Spar, der er et stærkt brand, så selvfølgelig vender vi tilbage. Men præcist hvornår, kan jeg ikke sige endnu,” siger Christian Higraff.

Den nye position for Spar kommer oven på, at Dagrofa har gennemført en modernisering af discountkæden Kiwi og sidste års lancering af fødevaremarkedet Meny, der tidligere hed SuperBest.

Der er tale om en meget betydelig indsats fra Dagrofas side, og position og kommunikationsplatform er udviklet sammen med Another.

”Vi er meget stolte over, at være med til at lancere det nye Spar – og det har som bureau været ekstremt spændende at være en kreativ del af transformationsprocessen hele vejen rundt. Vi er ikke mindst stolte af ”navneændringen” i løbet af få dage har fået sat fokus på købmanden som en af de lokale, og har slået den nye platform fast hos danskerne,” siger Casper Willer, kreativ direktør hos Another.

Ud over selve platformen er der taget en række forskellige initiativer:

  • Der er lanceret et nyt madkoncept, hvor man kan købe et hurtigt og let måltid.
  • Der oprustes på bagerbrød.
  • Frugt og grønt har fået en overhaling med større sortiment, mere plads og mere friskhed.
  • Der er indført zoner med gule endegavle, der gør det lettere for kunderne at finde tilbudsvarerne.

Og så har tilbudsaviserne også fået en markant overhaling.

“Her har vi indledt et samarbejde med Envision, og jeg vil mene, at vi nu har løftet os op på et helt andet niveau,” siger Christian Higraff og fortæller, at man også har investeret i at give de enkelte butikker bedre muligheder for egne aktiviteter.

“Vi har anskaffet en plakat-printer, som godt nok fylder meget, men som giver butikkerne muligheder for selv at lave en række materialer, der kan give butikken større dynamik og vitalitet. Butikken er trods alt vores klart vigtigste medie,” siger Christian Higraff.

Credits:

  • Kreativt leadbureau: Another
  • Produktionsselskab: Producer/ Filippa Borg Von Bülow,
  • Instruktør Jeppe Koldstrup/New Land
  • Taktisk bureau: Envision