Nyt netmedie satser på at kombinere sociale medier og betalingsmur

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det nye Zetland går i luften i dag. Det indebærer bl.a. en daglig opdatering – men også en benhård betalingsmur.

Zetland er et netmedie med høje journalistiske ambitioner – samt både fire mio. kr. i mediestøtte, otte mio. kr. fra investorer og mindst en halv mio. i crowdfunding.

Denne cocktail omsættes fra i dag i Det Nye Zetland, hvor de hidtidige singler til salg suppleres med artikler fra et panel af skribenter, “der skal dykke ned i tidens vigtigste historier og vise sammenhæng og perspektiv.”

Desuden udgives et dagligt nyhedsbrev, der, skal “sortere i strømmen af døgnets information og i koncentrat-form give overblik over døgnets vigtigste begivenheder i Danmark og resten af verden.”

Men samtidig er Zetland et netmedie, der både har en klar ambition om, at man vil have penge for indhold – og en strategi om at tage de sociale medier aktivt i anvendelse.

Ikke den umiddelbart mest oplagte kobling, for de sociale medier er jo typisk kendetegnet ved, at indholdet her strømmer frit rundt.

Radikal betalingsmur

“Vi er gået i luften med en enkel og forholdsvis radikal betalingsmur: Alt vores journalistik er bag betalingsmuren – besøgende på zetland.dk møder en præsentationsside med mulighed for at købe medlemskab (99 kroner om måneden el. 999 om året) eller skrive sig op til at få ugens bedste artikel på mail hver uge,” siger adm. dir. Jakob Moll og fortsætter:

“Medlemmerne kan til gengæld dele de artikler, som de finder særligt interessante eller tankevækkende. Den handling betyder, at deres venner får adgang til den pågældende artikel – og kun den. Når de følger linket, kommer de ind på en side, hvor der i toppen står, at “det gode Zetland-medlem XXX har gjort denne artikel tilgængelig for dig”.

Jakob Moll understreger, at det ikke er Zetland, der har udviklet modellen.

“Vi har ikke opfundet modellen – det har De Correspondent i Holland, så vidt vi ved – men vi planlægger at perfektionere den. Hollænderne har rekrutteret 50.000 betalende medlemmer primært via de sociale medier,” siger Jakob Moll.

Community

Herudover spiller de sociale medier en meget central rolle i at bygge et community omkring Zetland. Jakob Moll fremhæver følgende punkter:

  • Vi er lykkedes med at vedligeholde og udbygge loyaliteten i vores community ved at være maksimalt menneskelige, når vi kommunikerer. I vores sprog, i vores billeder, i at fokusere på vores fejl og tvivl.
  • Vi har løbende involveret vores community i vores beslutninger. I navnet på vores daglige nyhedsbrev (medlemmerne trumfede f.eks. mig, da de valgte et navn, som jeg virkelig ikke troede på), i vores etiske retningslinjer etc. (se mere her).
  • Facebook er vores eneste salgskanal til billetter til Zetland Live. I november fyldte vi gamle scene på Det Kongelige Teater (1.413 sæder) stort set udelukkende via Facebook.

Zetland har også fået et nyt logo, hvor man på samme måde har delt overvejelserne i processen. (Se mere her)

Logo:

Ikon: