“Nyt Nordisk Køkken” i ordets bredeste betydning kunne blive et superbrand, der ville kunne generere to-cifrede milliardindtægter for både turismen og de vareproducerende erhverv”, lyder det fra kokken Claus Meyer i Børsen i dag.
Allerede sidste forår proklamerede branding-eksperten, Claus Buhl på bureaubiz.dk, at nu havde Noma vist vejen ved at blive kåret som verdens bedste restaurant og så var det op til fødevareindustrien at gribe chancen.
Siden da er Rasmus Kofoed blevet kåret som verdens bedste kok og selvom der var skuffelse og kritik i går over Michelin’s uddeling af stjerner, så ligger Danmark stadig højt med antallet af stjernerestauranter i forhold til landets størrelse.
Forleden fremlagde Claus Meyer en større strategi for, hvordan Danmark kan udnytte, at hele verden i disse år stiller skarpt på den danske gastronomi. Det inkluderer alt fra gourmet turister til at udnytte de gastronomiske styrker i fødevarevirksomhedernes produktion.
Claus Meyer kritiserer, at der ikke er kommet mere fokus på mulighederne, selvom Nordisk Ministerråd siden 2005 har arbejdet med ideerne i det såkaldte “nye nordiske madprogram”.
“Der er brug for en noget mere gennemtænkt strategi. En noget mere helhjertet indsats, der involverer langt bredere kredse i samfundet om et fælles projekt”, siger Claus Meyer, der både savner højere visioner fra politikere og landets største fødevarevirksomheder.
René Jasper Thomsen, der er vicedirektør i Tivoli med ansvar for “High end” er enig i, at København er kommet på verdenskortet for gourmetturisme og at det er et område, der er værd at satse på. Tivoli har selv godt fat med to af landets stjernerestauranter og luksushotellet Nimb, som huser madentusiaster, der typisk besøger 2-4 Michelin-restauranter under et ophold i København..
Tivoli-direktøren understreger også, at politikere og interesseorganisationer skal langt mere på banen, hvis Danmark som nation skal udnytte potentialet:
“Restauranterne kan ikke løfte det her alene. Vi har en høj moms og nogle rigtig høje lønninger. Derfor er det vanskeligt at blive ved med at konkurrere med Michelin-restauranterne i landene omkring os”, tilføjer René Jasper Thomsen.
Wonderful Copenhagen oplever en markant stigende tilstrømning af madturister og kommunikationschef Anéh Christina Hajdu siger, at det er nu, politikerne skal slå til, hvis potentialet skal udnyttes.
For tre år siden bevilligede Økonomi- og Erhvervsminister Brian Mikkelsen 12 mio. kroner over tre år til gastronomikonsortiet Food, der netop skal brande dansk gastronomi i udlandet.
Men selv om formanden for Food, Kim Rahbek Hansen, der også er direktør i sushikæden Sticks’n Sushi, forsikrer, at Food vil gøre sit for at brande dansk madkvalitet i udlandet, mener han, at det er begrænset, hvad man kan gøre for 12 mio. kroner på tre år og desuden ændrer det ikke ved de overenskomster og momsregler, som restauranterne arbejder under.
“De restauranter, der henter Michlin-stjernerne, arbejder nogle gange på trods. Og det kan de ikke blive ved med”, siger Kim Rahbek Hansen.
Økonomi- og Erhvervsministeren er ikke villig til at ændre på reglerne og mener, at Food er den satsning, som skal omsætte verdens fokus på ny nordisk mad til øget salg af kvalitetsprodukter og flere turister til Danmark (Børsen, p. 42-43).
Læs også: Dansk kokkekunst udfordrer endnu engang fødevareindustrien
“Vi skylder Claus Meyer meget”
Noma har vist vejen. Nu er det op til fødevareindustrien
Spar penge på at omdanne dit reklamebureau til et grafisk bureau
Hvis du ejer et reklamebureau, skal du overveje om det er den helt rigtige branche for dig.
Du kan nemlig spare penge ved at lave dit bureau om til f.eks. en grafisk virksomhed. Det er nemlig sådan, at branchekoden for reklamebureauer udløser et gebyr for affaldsproduktion – uanset om du har affald eller ej.
Affaldsbekendtgørelsen fritager en række brancher for affaldsgebyrer, men det er ikke noget man lige tænker over, når man opretter en ny virksomhed.
Det måtte Jesper Faurby sande, da han fik en regning fra kommunen med et gebyr på affald, selvom han ikke har nogen affaldsproduktion. Løsningen lå lige for. Han forlod – i hvert fald i NACEkodesammenhæng – reklamebranchen og blev i stedet for til et grafisk design bureau. For branchekoden for kommunikationsdesign og grafisk design er fritaget fra gebyr (Berlingske Business, p. 19).