Af Peter Engholm 25@mail.dk

”Det er ikke bankdød, det her. Vi går sammen af lyst, ikke af nød”: Communique og Plus Public Relations fusionerer til Communique+

Hver part medbringer godt ni mio. kr. i bruttoavance fra 2007-regnskabet, så det er et ligeværdigt ægteskab mellem Communique og Plus Public Relations, der nu bliver til Communique+.

Med de godt 18 mio. kr. i bruttoavance bejler det nye PR-bureau til Danmarks Top 5 – hvor de fire øverste hedder GCI Mannov, Advice, Holm Kommunikation og Hill & Knowlton.

“Man kan måle størrelse på forskellig måde, og da vi ligger fra nr. 2 til nr. 7 – afhængig af opgørelsesmetode – vælger vi at slå fast, at vi nu er blandt Danmarks ti største PR-bureauer”, siger adm. direktør i Communique+, Michael Buksti.

I det gamle Communique faldt bruttoavancen fra 13,3 til 9,1 mio. kr. sidste år, og medarbejderantallet fra 15 til 9. Lidt kritisk kunne man sige, at det var oplagt at fusionere …

“Den markante tilbagegang – også på medarbejdersiden – skyldtes et generationsskifte, hvor vi strømlinede og lagde grundstenen til en supermoderne kommunikationsvirksomhed. Med seks partnere var der forskellige interesser”, siger Michael Buksti.

Men nu fusionerer I – hvor mange partnere får Communique+?

“Fire. Udover mig er det Frans Grandjean, Ole Brandt og Christian Bentsen. Nils Rasmus Hansen vil fortsat være tilknyttet Communique+,” siger Michael Buksti.

Som etableringen i 2007 har Nils Ramsus Hansen stået i spidsen for Plus Public Relations, men benytter sin 63 års fødselsdag til at afhænde sine aktier. Hans kommende opgaver bliver bl.a. at organisationsudvikle bureauets internationale netværk, Edelman.

Det nye Communique+ kommer også i Top 10, hvad angår medarbejdere.

“Med Communique var det – med 9-10 medarbejdere – svært at sige, at vi “dækker det hele”. Det gør vi måske heller ikke med de 21-22 medarbejdere i Communique+, men vi dækker i hvert fald mere. Det, der har været vigtigt for os, er at bevare en positiv bundlinje”, siger Michael Buksti.

Altså at det ikke er to underskudsforretninger, der mødes …

“Ja, det er ikke bankdøden, det hér. Vi går sammen af lyst, ikke af nød – og fordi vi komplementerer og styrker hinanden”, siger Michael Buksti.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club