Nyt sprit-brand vælger bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Aktierne blev revet væk i Den Ny Spritfabrik, der nu skal have lavet alt fra identitet, over etiketter til egentlig markedsføring. Men den unge fabrik må dele opgaverne op i bidder.

Ambitionsniveauet er højt hos Den Ny Spritfabrik – men det er bureauernes prisniveau også, har sprit-producenten erfaret. Det betyder dog ikke, at man fravælger bureau-bistand, men at man tager én opgave ad gangen, og muligvis også vælger ét bureau ad gangen.

I forrrige måned meldte Den Ny Spritfabrik sig som ny spiller på en bane, der er domineret af store aktører som Hans Just og Altia. Kerneproduktet er Dild Akvavit D, og man ønsker en bid af det i øvrigt voksende marked for akvavit.
Se omtalen på Bureaubiz.

Stifteren og direktøren er Henrik Irgang Elsner, sekunderet af kommunikationsdirektør (og stormester i skak) Sune Berg Hansen.

I sidste måned foretog Den Ny Spritfabrik en planlagt aktie-emission, og den gik rigtig godt: Den blev nemlig overtegnet, og de forventede 7,4 mio. kr. kom i hus.

Nu skal brandet så bygges op, og i aktie-emissionens memorandum kunne man læse at markedsføringsbudgettet for 2014 er sat til 3,4 mio. kr.

Så langt, så godt – siden har Den Ny Spritfabrik holdt møder med en del bureauer, og man er blevet en del klogere:

”Niveauet har været højt hos bureauerne. Og det er prisniveauet også. En halv million kr. for bare at starte op er mange penge, og måske halvanden million for at få det hele på plads. Dermed ikke sagt, at vi fravælger bureau-bistand, men det betyder, at vi må tage det step-by-step. Vi står foran en masse forskellige opgaver; identitet, etiketter, papkasser, hjemmeside, events,” siger Henrik Elsner.

Step-by-step tilgangen vil muligvis også medføre en tilsvarende opdeling af bureau-samarbejdet. Således kan andre bureauer komme til i forbindelse med andre opgaver.

”Vi har ca. 7 mio. kr. at investere for, og der vil 1,5 mio. kr. på én gang være mange penge at bruge på bureau-delen. Et af de bureauer, vi mødtes med, bød ind med flere kreative input, og det bureau går vi videre med. Altså til at begynde med,” siger Henrik Elsner, der af hensyn til de øvrige bureauer i processen – som endnu ikke kender afgørelsen – ønsker at holde vinderbureauet ind til kroppen lidt tid endnu.