Af Peter Engholm 25@mail.dk

Eurobest læssede guld og Grand Prix på Belgien, der overrumplende er Europas nye stjerne på den kreative himmel.

Lad os holde fast i, at Eurobest 2009 var et godt bekendtskab for danske bureauer, og at intet skal pille glansen af 1 Grand Prix, 1 guld, 2 sølv og 3 bronze.

Når det så er understreget, så kast et blik på Belgien: 3 Grand Prix, 17 guld, 17 sølv og 12 bronze – samt en første- og andenplads på listen over Årets Interaktive Bureau.

Cannes Festivalen går under betegnelsen VM i reklame, og med samme ret kan Eurobest – arrangeret af Cannes-organisationen – betegnes som Europa-mesterskaberne.

Og i reklame-Europa er London hovedstaden, og Amsterdam har vokset sig stor. Derudover har Sverige vist sig misundelsesværdigt stærke – på en inspirerende måde, naturligvis – når det gælder digitalisering.

Men selv om Holland fik en Grand Prix i Tv/Cinema, og Sverige dominerede Interactive-shortlisten – og høstede 1 guld og 10 sølv/bronze – så var det Belgien, der løb med opmærksomheden. Til langt de flestes store overraskelse.

Det gælder også de branchefolk, Bureaubiz har talt med oven på Eurobest-uddelingerne i Amsterdam fredag aften. De belgiske resultater kommer bag på adm. direktør i In2Media, Andreas Iversen:

“Det kræver ikke kun kompetencer – man skal også kunne trække de store internationale budgetter til landet for at trænge igennem internationalt. Her er det velkendt, at det er lykkedes for svenskerne at etablere en stærk position – måske fordi de har en række store virksomheder, der har hjulpet med til at bygge branchen. Men Belgien … dét kan jeg ikke give en forklaring på”, siger Andreas Iversen.

Samme overraskelse kan man finde hos Jakob Langemark, direktør i Hello Group.

“Tiderne skifter hurtigt, og det giver plads til nye spillere med en anden historik og en anden tilgang end den gængse. Set i det lys er jeg ikke overrasket over, at der kommer nye folk til – men at det skulle være Belgien, havde jeg ikke lige set komme. En uvidenskabelig forklaring kan være, at Belgien i et stykke tid har klaret sig godt i DM,” siger Jakob Langemark.

Går studieturen så til Belgien?

“Jeg tror ikke, at det giver så meget at kigge på et enkelt land, men derimod på dynamikkerne nedenunder. Strømningerne kommer ikke fra ét land alene. Men når det så er sagt, så har belgiske bureauer tilsyneladende forstå at fange inspirationerne og få noget nyt ud af det,” siger Jakob Langemark.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club