Nyt stort bureau træder frem i lyset

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Agency Spring er en fusion med en fusion. Det har været komplekst – men resultatet er et reklamebureau, der kan klemme sig ind i Top 10.

Agency Spring kom til verden for et år siden som en fusion med en fusion. Den aarhusianske del af Zupa Recommended fusionerede med fusionen mellem Kernel og Simpatico.

Det har været en så kompleks størrelse, at der indtil nu ikke har foreligget oplysninger om, hvad det egentlig blev for en størrelse.

Men nu foreligger det første regnskab – eller snarere regnskaber, for det skal stykkes sammen af en række forskellige – og dermed træder et nyt stort bureau frem i lyset.

Regner man det hele med, så lander bruttoavancen på ca. 62 mio. kr., men det er inkl. flere internationale aktiviteter, herunder produktion i Vietnam.

Kigger man alene på de danske aktiviteter, så lyder bruttoavancen på godt 56 mio. kr. med 76 medarbejdere.

Bundlinjen landede på et minus på ca. 4,5 mio. kr. Men selv om underskud selvfølgelig ikke er tilfredsstillende, så er folkene bag Agency Spring faktisk positive. For det har været en kostbar og kompliceret proces. F.eks. blev fusionen vedtaget i sidste del af 2014, og regnskabet gælder fra 1. juli sidste år. D.v.s. at den første del af regnskabsåret reelt rummer den sidste tid af Zupa Recommended.

“Fusionen har bragt os et stort skridt fremad. Vi står i dag langt stærkere i hele værdikæden fra strategi til eksekvering. Men fusionen har også haft sine omkostninger. Helt konkret taler vi om fusionsomkostninger på op til 5,5 mio. kr. Renser man derudover for de ekstraordinære goodwill-afskrivninger i holdingselskabet, så har vi i koncernen reelt haft en positiv drift i 2014/2015,” siger adm. dir. Peer Brændholt.

Med på Top 10

Med 56,5 mio. kr. i bruttoavance kniber bureauet sig ind på Top 10 blandt reklamebureauer. Hvordan udviklingen har været, er stort set umuligt at opgøre, da man skal lægge en ukendt del af Zupa Recommended sammen med halvårsregnskaber for Kernel og Simpatico.

Der er dog ingen tvivl om, at kigger man på den sidst kendte bruttoavance i Zupa Recommended (91 mio.) samt Kernel og Simpatico (30 mio.) – og regner det nye Zupa med, så er der tale om, at der er forsvundet omsætning.

Det centrale for folkene bag Agency Spring er, at man nu har et bureau på plads fremadrettet.

“Det har været en kompliceret proces at gennemføre fusionen, og der er skåret ind til benet undervejs sideløbende med, at vi også har investeret. Men nu er vi på plads og skal også til at kigge på yderligere investeringer i kompetencer,” siger Albert Funder, der er direktør for Agency Spring i Aarhus. Han fortsætter:

“Vi er på rette vej. Vi kan blandt andet glæde os over i løbet af fusionsåret at have vundet konkurrencen om Bilkas brandudvikling, at have sikret os en plads i Grundfos’ konsolidering af deres budgetter og at have vundet hele tre True Awards for vores arbejde med OK.”

Peer Brændholt fortæller, at bureauet i indeværende regnskabsår er kommet bedre ud end budgetteret.

“Vi er allerede kommet rigtigt godt fra start i det nye regnskabsår. Noget bedre end budgetteret,” siger Peer Brændholt og fortsætter:

“Vores ambition for 2015/2016 er en beskeden overskudsgrad på 5 pct. Vi skal bruge det kommende år på at smede, mens jernet er varmt. Vi skal fortsat forbedre processer og øge kompetencer på tværs af vores enheder i Danmark, Vietnam og England. Ikke mindst i forhold til yderligere investeringer i digitale kompetencer og relationskompetencer.”

Nøgletal for Agency Spring

  • Bruttoavance: 56,537 mio.
  • Bruttoavance pr. medarbejder: 743.920
  • Lønandel: 79,1 pct.
  • Resultat af primær drift: -4,485 mio.