Nyt Syns briller til Afrika – den vil jeg ønske, jeg havde lavet

Jesper Mathiesen, kreativ direktør, Envision

Envisions Jesper Mathiesen fremhæver en film fra AarhusKontoret, der enkelt og underholdende får kommunikeret et komplekst budskab – uden at trampe løs i politisk korrekthed.

Der er rigtig mange gode reklamer, jeg vil ønske, jeg havde lavet. Men når temaet nu er: Det skal være rimeligt nyt, det skal være dansk, og det må ikke være nogle af alle dem, der er valgt i forvejen … ja, så står jeg tilbage med en håndfuld.

Og af dem har jeg valgt Nyt Syn’s kampagne Briller til Afrika, som Rasmus Dunvad og Thomas Falkenberg fra AarhusKontoret har udført, og som M2 Film har produceret.

I samarbejde med den senegalesiske bondeorganisation COLUFIFA har Nyt Syn skabt projektet Briller til Afrika. Formålet er at give svagtseende fattige i Senegal chancen for et bedre syn – gennem brugte og gratis briller. En chance, de fleste af dem ellers aldrig ville få. Året rundt indsamler Nyt Syn-butikker over hele Danmark brugte briller til projektet.

Det er der kommet en helt fantastisk reklamefilm ud af, som på en ret enkel måde får kommunikeret et mere komplekst budskab. Og så på en rigtig rigtig sjov måde.

Den har endnu til gode at blive vist på tv, men jeg håber, Nyt Syn har bestilt indrykningerne. Det er ikke verdens største kampagne, og den lægger ikke op til en hel række af film, men den ene, der er lavet, gør også jobbet ganske godt. En simpel, men rigtig godt tænkt idé, der får det at lave reklame til at virke som det nemmeste i verden.

Det er dejligt befriende, at Nyt Syn har haft modet til at lave en reklame som ikke tramper løs i politisk korrekthed, men derimod kommunikerer på en underholdende måde. Filmen bliver bakket op af en facebook profil, som tager dialogen videre i et mere seriøst forum. Men her handler det “kun” om filmen. Den vil jeg virkelig godt ha’ lavet.

Der er faktisk ikke så meget mere at sige end: Godt gået, og døm selv:

http://www.youtube.com/watch?v=ERgKVc2n4WE