Nyt team og nye kunder i Hello Group

Peter Engholm
25@mail.dk

Samtidig får en af partnerne en ny rolle, idet Jacob Langemark ophører med at have ansvaret for den kreative afdeling og skal koncentrere sig om kontaktafdelingen.

For en måned siden begyndte konturerne af et nyt Hello Group at tegne sig. Beklageligvis for ni medarbejdere betød det bl.a. et farvel til hele udviklingsafdelingen, fordi webbureauet vil fokusere mere på kommunikation og strategi. Bureauets tekniske indsigt skal bruges til at finde den bedste tekniske løsning til kunden – hvilket ikke nødvendigvis altid er den, bureauets udviklere mestrerede.

I den forbindelse annoncerede adm. direktør Peter Schmidt, at Hello Group ville rekruttere seniorfolk til at skærpe den strategiske og kreative profil.

Det første team er kommet i hus i form af Michael Lee og Gustaf Hultberger – førstnævnte er tekst- og strategimand, sidstnævnte ADer. Cv’erne omfatter bl.a. Grey og Y&R – og Hello Group, for det første nye seniorteam er freelancere, som man nu har knyttet fast til bureauet.

Samtidig er der også kommet nye kunder til, der afspejler bureauets nye fokus.

“Blandt vores nye kunder er Sundhed.dk og Slankedoktor.dk. Vi fik dem i konkurrence med 2-3 andre bureauer. Med Sundhed.dk udviklede vi den tekniske del af løsningen med en samarbejdspartner, mens Slankedoktor selv stod for den tekniske implementering. I begge tiilfælde har vi leveret strategi, grafisk design og design af brugervenlighed,” siger Peter Schmidt.

I forbindelse med forrige uges Danish Internet Award, hvor reklame- og mediabureauer løb med priser og opmærksomhed, slog Christian Petyz – formand for Foreningen af Danske Interaktive Medier – igen: “Der er bureauer, der laver reklamekommunikation, og bureauer, der laver kommunikation i al almindelighed. Reklamebureauer udtænker noget, der fungerer, hvor øjnene er i forvejen, mens webbureauer søger at give svar på den enkelte kundes problemer”.

Den udtalelse ligger ikke Peter Schmidt fjernt. Han siger:

“Alle vil gerne i dialog med deres kunder og brugere – forståeligt nok, for positiv brugerinvolvering bygger brands og forretning væsentligt stærkere end klassisk branding via envejskommunikation. Men det er en svær størrelse, for hvilke løsninger og features er det, der engagerer brugere og kunder? Det finder man reelt først ud af, når løsningerne tages i brug, men fundamentet er støbt ved at at have strategi, design og brugervenlig på plads. Og det er vores fokus.” 

En konsekvens af Hello Group version 2.0 er, at den hidtidige kreative direktør – og stifter af bureauet – Jakob Langemark skifter funktion.

“Jakob har gudsbenådet mange gode ideer, men han lever og ånder for kunder – og er bare god til det. Derfor har han nu fået det overordnede ansvar for hele kontaktafdelingen. Thomas Petersen er konstitueret chef for de kreative, men vi søger en ny kreativ direktør,” siger Peter Schmidt.