Foto: Johannes Jansson/norden.org
De nordiske lande er fælles om værdier som åbenhed, tillid, nytænkning, bæredygtighed og medmenneskelighed. Et nyt initiativ – med et budget på op til 4,5 mio. kr. – skal profilere værdier som disse og signalere, at de nordiske lande er stærkere sammen end hver for sig.
Generalsekretær Dagfinn Høybråten fra Nordisk Ministerråd siger om udbuddet ”The Nordics”:
”De nordiske lande er kendte ude i verden for gode film, mad, kunst, natur og en særlig samfundsmodel. Samtidig rangerer de nordiske lande højt på internationale ranglister, der sammenligner borgernes tryghed, glæde og åbenhed globalt. Det gør tilsammen, at Norden har momentum, og det vil vi udnytte med et profileringsprojekt, der med opbakning fra fem samarbejdsministre kan positionere og differentiere regionen i forhold til resten af verden.”
Projektet skal både rumme kommunikation på de sociale medier, fungere som ramme om events og fungere som open source for virksomheder, organisationer og lande, der ønsker at iscenesætte deres initiativer og aktiviteter rundt omkring i verden i en nordisk kontekst.
Samtidig er det en klar ambition, at projektet skal sætte “nye standarder for place-branding”, som det hedder i udbudsmaterialet.
Udbuddet er – pointerer udbyderen – relevant for bureauer og konsortier inden for integreret og strategisk kommunikation og branding, der har stærke kompetencer på bl.a. design, digital, media, reklame og PR samt brandaktivering i forbindelse med events.
De bureauer/konsortier, der bliver prækvalificeret og går videre, skal kunne demonstrere betydelig indsigt i det nordiske DNA, stor international erfaring, og de skal formå at bringe ressourcer og kompetencer i spil, der rækker ud over traditionel ”place-branding”.
Udbuddet har et budget på op til DKK 4.5 mio. Der skal findes fem prækvalificerede, som efterfølgende modtager en kompensation på 75.000 kr. for den videre deltagelse i udbudsprocessen.
Processen med at designe udbuddet er kommet i stand i samarbejde med Design Denmark, som har været initiativtager til Nordic Brand Alliance – et åbent samarbejde på tværs af Nordens design, kommunikations- og reklameorganisationer.