Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Topchefen, Henrik Poulsen varsler i dag en offensiv, der bl.a. indebærer introduktionen af et helt nyt kommunikationsunivers – med ”nøgne” mennesker.

Det stærkt omdiskuterede bureauskifte, hvor Wibroe, Duckert & Partners sagde farvel til Sonofon til fordel for TDC, materialiserer sig nu i et helt nyt univers, der får premiere i dag. Ifølge Bureaubiz’ oplysninger ved 16-tiden.

Universet skal ses i sammenhæng med, at topchefen Henrik Poulsen i dag i Børsen generelt varsler en offensiv, der bl.a. skal gøre TDC til Europas stærkeste målt på kundetilfredshed, indtjening og medarbejderstolthed.

Et eksempel på fokus er, at koncernstrategichef, Eva Berneke, også har fået HR under sig.

Børsen skriver, at TDC har omkring 8 mio. kundeforhold i Danmark og arbejder med en række interne processer for at styrke kundeorienteringen overalt i virksomheden.

“Det handler også om kultur. Jeg er klar over, at vi har arbejdet med kundefokus i mange år, men det skal ikke slå os af banen. Vores opgave er at sikre, at vi omsider får hul igennem på dette område”, siger Henrik Poulsen til avisen.

Planen er blevet præsenteret for medarbejderne her til morgen og samtidig vil et helt nyt kommunikationsunivers få premiere i dag. Det vil ikke være det første arbejde fra Partners’ hånd, men det er først nu, at den mere langsigtede kommunikation introduceres.

Målsætningen er at bringe TDC i øjenhøjde med danskerne. TDC vil ikke fortælle om kampagnen, men Henrik Poulsen siger til Børsen:

“TDC har været danskernes teleselskab gennem mere end 100 år og har været rygraden først i industrialiseringen og senere i digitaliseringen. Nu skal vi rent kommunikativt i øjenhøjde med danskerne. Vi skal ind og tale om, at vi er en del af det danske samfund, en del af den DNA, Danmark hviler på. Det må kunne lykkes os at finde ind til en del af sjælen hos danskerne igen i den måde, vi kommunikerer med dem på. Det har vi øvet os på de seneste mange måneder, og det er der kommet et ret spændende og anderledes kommunikationskoncept ud af”.

Såvidt Bureaubiz erfarer, er den første film 1 minut lang og indeholder et par kendte skuespillere, der optræder i “nøgen-kostumer”.

Herudover har TDC’s hjemmeside også undergået forandringer. De mange farveprikker, der har været drysset ud over siden er nu indskrænket til kun at blive anvendt, hvor de bærer et budskab.

Kommentarer

  1. Så har reklamen vært vist i tv.
    Det er jo fantastisk at se, hvordan latte-drikkende krative, mener man kommer i øjenhøjde med TDC’s kunder. Hvis alt andet glipper så vis en bar røv, at Polle, der åbenbart nu er flytte i villakvarter.

  2. Et godt råd til TDC’s direktion: Tag en snak med VisitDenmark, inden i begynder at forsvare det nye univers 🙂

  3. Ja, det er åbenbart lykkedes Partners at finde ind til “den danske ånd”. Trist, hvis den virkelig er så åndsforladt. Men godt for TDC, hvis det sælger.

  4. Magen til nedladende holdning til målgruppen skal man lede længe efter. “Kommunikation i øjenhøjde med danskerne”??!
    Der er et stort gab mellem forretningsstrategien og den kreative eksekvering. Jeg håber for TDCs fremtid, at Henrik Poulsen ikke har set filmen, inden han udtalte, at den skal være bærende for virksomhedens kultur. Det kan umuligt være denne type fordummende kommunikation, der kan bidrage til opfyldelse af den nye strategi. Heller ikke just en kommunikation, man kan identificere sig med som medarbejder hos TDC.

  5. Gad vide om TDC har fået det univers Toms skrottede for nylig. Det passer i hvert fald glimrende til “Danske Originaler”.

  6. Måske er et par af Tordenskjolds Soldater iklædt naturist-kostumer så morsomme, at de går ind og rammer Hr. og Fru Danmark lige i hjertekulen – og måske synes Partners og TDC oven i købet af den form for nedladende og arrogante parodiering repræsenterer den danske folkesjæl. Men jeg håber godt nok, at det ikke er tilfældet – at danskerne er klogere end som så. At vi er i stand til at se, når kommunikationen synger “falsk” og afsenderen tager kvælertag. “Os med TDC” – må jeg være fri!

  7. Hm, men lad os nu se hvad de X-factor-By-på-skrump- Hammerslag-og-så-videre-elskende-smagsdommere derude siger. Måske har Partnes vitterlig ramt plet.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club