Da Tuborg sidste år lancerede en ny kampagne med stærkt fokus på fester, var den et udtryk for et strategiskifte, hvor der blev rettet mere fokus på de unge.
Opgaven er stadig den samme – men kommunikationen ændres, fordi der er blevet for stor lighed med konkurrerende mærkers kommunikation.
“Vi har et behov for at revitalisere Tuborg over for de unge målgrupper, og det var målet med festuniverset. Men det har vist sig at blive for generisk, og derfor lancerer vi nu et univers, der er mere Tuborg’sk og sværere at kopiere,” siger Carlsberg Danmarks marketingdirektør, Kirsten Ægidius.
Det nye univers er udviklet af Thomas Torp fra Wibroe, Duckert & Partners, og går ud på at etablere Tuborgs Ånd, som hjælper med til både at gøre fester sjovere og hyggestunder hyggeligere.
Man forlader således ikke fest-fokus – men prøver at gøre det mere unikt.
Tuborgs Ånd bor i den store flaske ude i Hellerup og spilles af Lars Hjortshøj.
“Vi kommer således til at spille mere på humoren i forhold til festuniverset fra sidste år,” siger Kirsten Ægidius.
Kampagnen starter i aften med en etableringsfilm. Derefter kommer der en film, der er fokuseret på sommerfestivaler, og siden vil der komme mindre og sjove klip.
Der bliver tale om en større satsning end sidste år. Markedsføringstrykket bliver øget resten af 2011 for at etablere universet,.
Kirsten Ægidius er meget tilfreds med den nye kampagne.
“Vi har testet den første film, og den klarer sig ekstremt godt hos de unge målgrupper. Her er den helt i top, mens den er signifikant over middel hos de lidt ældre målgrupper,” siger Kirsten Ægidius og fortsætter:
“Dette er vigtigt, for Tuborg er et bredt mærke. Derfor skal vi løse den svære opgave at kommunikere mere til de unge uden at slippe de ældre.”