For Vestas er Worldofwind meget mere end et website, der fortæller om koncernens produkter. Det er et site, der skal kunne bruges til at skræddersy kommunikationen til vidt forskellige interessenter.
Når man så dertil lægger, at interessenterne findes over alt i verden fra Beijing til Sao Paulo og at de kan være alt lige fra investorer i et frit marked til politikere og embedsmænd i det kommunistiske Kina, så får man en antydning af kompleksiteten i den ambition.
Det er det danskbaserede webbureau, Verticportals, der igennem halvandet år har arbejdet på udviklingen, og den endelige version er netop gået i luften.
Går man ind på www.worldofwind.vestas.com, ligner det umiddelbart et ganske almindeligt website, hvor man kan finde et hav af informationer.
Men ambitionen har været, at Vestas skal kunne bruge det i mere målrettede kampagne-aktiviteter.
Det er løst på den måde, at Vestas kan bruge alt indholdet til skræddersy unikke websites til forskellige målgrupper.
Vil man henvende sig til investorer i Sao Paulo, kan man tilrettelægge informationerne under en unik url, så når man sender en mail eller et brev til målgruppen med en webadresse, hvor de kan få mere at vide, så kommer de ind på et site, der er skræddersyet i forhold til deres interesser – og selvfølgelig på deres eget sprog.
Vil man gennemføre en tilsvarende indsats i Kina, så kommer sitet til at se anderledes ud – og selvfølgelig på kinesisk.
Herudover kan Vestas også følge med i, hvordan brugernes adfærd er på sitet, og derved hvilke ting, man skal lægge vægt på. Desuden vil der selvfølgelig også være mulighed for, at brugerne selv definerer interesseområder.
“En ting er funktionaliteterne og værktøjskasserne til de lokale Vestas-selskaber, så de kan anvende sitet. Noget andet er, at der har skullet bygges en stor mængde indhold – f.eks. er der lavet mange timers video-indhold, som brugerne typisk kun vil se få minutter af. Derfor har det været en betydelig opgave,” fortæller adm. dir. Sebastian Jespersen, Verticportals.
Bureauets afdelinger i både København og New York har været med i projektet, og desuden har Nordisk Film hjulpet med på videooptagelser.
Herudover har Quartz & Co været koblet på strategien.
“Det er Vestas, der har bragt dem ind, men vi kender dem selv godt fra tidligere projekter,” siger Sebastian Jespersen.
Søren Høgsberg, der er Interim Vice President for Vestas, fortæller, at Verticportals fra begyndelsen leverede en fuldstændig strategi for kommunikationen samt engageringen og håndteringen af leads.
“Omfanget af platformen har reduceret vores tid til markedet for kampagner,” siger Søren Høgsberg.
Platformen er nu færdig, så fremover flytter Verticportals fokus over på løbende opdateringer og introduktion af nye funktionaliteter.