Occupy Utopia: Rebranding af kunstfestival

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Image Festival genopstår som en ”markant og intelligent kunstfestival”, og genopstandelsen markeres med en ny identitet og overskrift. Med hjælp fra bureau.

Børn med udspilede maver og store sørgmodige øjne, summende fluer og brændt, udtørret jord. Det er ifølge ImagesFestival et billede, mange forbinder med udviklingslandene. I over 20 år har Images Festival præsenteret samtidskunst fra udviklingslandene og brudt med stereotype og forsimplede forestillinger.

Og hvordan præsenterer festivalen så sig selv? Det fik Kontrapunkt til opgave at kigge nærmere på, og opdaterede festivalens profil gennem en ny brandstrategi, hjemmeside og visuel identitet, der gerne skulle flytte fokus fra kunstens oprindelse til selve kunsten.

Under overskriften Occupy Utopia har designbureauet ifølge en pressemeddelelse skabt “en moderne kulturidentitet, der fokuserer på kunstens kraft til at sætte dagsorden, flytte grænser og skabe forandring. En kraft, der findes i netop verdens brændpunkter”. Bureauet henviser i den forbindelse til demonstranter fra både den egyptiske revolution og den tyrkiske bevægelse ’Occupy Gezi’, der bruger street art til at skabe global opmærksomhed omkring deres politiske opråb.

”I Asien, Mellemøsten og Afrika smelter kunst, aktivisme og politik sammen på en anden måde end i Europa. Det handler om forandring, drømme og om aktivt at skabe et bedre liv. Det er det, som i vores øjne ligger i titlen Occupy Utopia. og som blev nøglen til den visuelle identitet og til kommunikationen. Det skulle på én gang være ultra moderne, gøre lidt ondt og gerne få de magelige danskere op af stolene”, siger Svante Lindeburg, leder af strategiafdelingen hos Kontrapunkt.

Han suppleres af Peter Folkmar, grafisk designer:

”Trekanterne i logoet sætter en visuel ramme for festivalen. En festival der kan rumme utallige utopier. Samtidig giver den robuste og solide typografi associationer til gadekunstens brug af stencils, så udtrykket får nerve”,

Images Festival løber fra d. 30. august til d. 7. september 2013 i København, Aarhus og Aalborg. Under overskriften ’Kunstnere fra verdens brændpunkter besætter Danmark!’ har Images inviteret 347 kunstnere fra 44 lande til Danmark.

Image Festivalens nye logo foroven – og det gamle, fra seneste udstilling i 2010, forneden. Allernederst ses det nye logo bragt i spil.