Af Peter Engholm 25@mail.dk

Liberal Alliances valgplakat låner Oddset-pigens farver i en grad, at hun føler sig farveløs. Danske Spil har udnyttet lejligheden til en aktuel markedsføring.

Oddset - print

De minder mildt sagt meget om hinanden: Valgplakaterne fra Liberal Alliance og printannoncerne med Oddset-pigen fra Danske Spil og BBDO.

Farverne er, som det fremgår af Bureaubiz-artiklen fra i forgårs, ikke identiske, men det er skisme tæt på. Og nu reagerer Danske Spil med både en annonce og en pressemeddelelse:

Det er blevet bemærket af flere, ja selv Oddset-pigen har lagt mærke til det! Hendes velkendte farver, orange og blå, er blevet utrolige populære på valgplakaterne i disse dage.

Det, at være populær, er hun vant til og lever ganske fint med. Så hun har fuld forståelse for, at Liberal Alliance vil låne hendes farver til deres plakater. Hvem vil ikke gerne være populær?

Dog er hun ikke så godt tilpas med at være farveløs for længe af gangen, så Danske Spil har lavet en annonce, hvor hun spørger:

“Kære Liberal Alliance. Må jeg få mine farver tilbage efter valget?”

Hun håber på, at Liberal Alliance kan stemme ja til det.

Liberal Alliances pressechef, Amalie Lyhne, har til Bureaubiz oplyst, at partiet ikke har været opmærksomme på ligheden, og at man mest af alt griner lidt af den.

Med udspillet fra Danske Spil bliver der appelleret endnu mere til partiets humoristiske sans. For mens pressechefen har udtalt sig om farverne, har partileder Anders Samuelsen været usædvanligt lidt talende – han har for travlt med valgkampen til at kommentere sagen, og til ekstrabladet.dk siger Danske Spils kommunikationschef, Thomas Rørsig:

“Anders Samuelsen synes vist, at det er for pjattet. Det her var meget spontant: Vi aftalte, at nu skulle vi drille Anders Samuelsen lidt. Han har jo brugt så meget tid nede i EU på at bekæmpe det danske spillemonopol.”

BBDO har udviklet dagens annonce for – og sammen med – Danske Spil. Kreativ direktør, Carsten Schiott, forklarer om processen:

“Det hele begyndte med, at Liberal Alliance hang en valgplakat for Simon Emil Ammitzbøll op lige uden for vores hoveddør. Og når man til dagligt sidder og arbejder med orange og blå signalfarver, er det jo klart, at der begynder en eller anden tankevirksomhed. Den slags annoncer skal laves med lidt glimt i øjet, og det lader til at være ramt her – for Liberal Alliance har i hvert fald sagt, at de synes det er sjovt.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club