Odense-bureau skal lære fynboer at cykle

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

74 bureauer kæmpede sidste år om Odenses budget for reklame og marketing. En af opgaverne er at brande Odense som Cyklisternes By – og få flere fynboer til at cykle.

Stupid Studio – hvis 15 medarbejdere er fordelt på Odense og København – har netop skudt en brandingkampagne for Cyklisternes By i Odense.

For et halvt år siden indgik Stupid Studio i et tre-årigt samarbejde med Cyklisternes By. Opgaven hører under den rammeaftale, som Odense kommune indgik sidste år med 10 bureauer og konsortier.

Interessen for Odense var stor, idet 74 bureauer bød ind på at levere reklame og marketing til kommunen, der har et årligt budget på 10-15 mio. kr. Næsten halvdelen af bureauerne blev valgt fra i prækvalificeringen, og siden blev feltet snævret ind til de 10 bureauer.

Og Stupid Studio har efter en periode med konceptualisering, identitetsudvikling og strategi for pedal-indsatsen sat kampagnen i sving – bl.a. med en denne film og på Facebook.

“Vi har arbejdet på at ramme den følelse af frihed, luft, lys, liv og glæde, det giver én at sidde på en cykel – især en lun forårsdag, hvad enten det er med en flot pige på cyklen foran eller med sin knægt i barnesædet bagved, bare synes det er fedt at cykle sammen med far. Samtidig har vi arbejdet med at skabe en levende identitet, der kan forandre sig og tilpasses de mange forskellige målgrupper og arrangementstyper, som Cyklisternes By dækker over,” siger Daniel Gjøde, direktør og partner i Stupid Studio.

Hos kunden supplerer Connie Juel Clausen, projektleder i Cyklisternes By:

“Vi ønsker at få flere i Odense til at cykle. Det er egentlig et ganske enkelt budskab, og vi håber, at de mange tiltag, arrangementer og forbedringer, vi hele tiden gør for cyklisterne i Odense, dels kan flytte nogle bilister over på to hjul, dels kan skabe endnu mere cykelglæde for dem, der allerede cykler. Stupid Studio har udviklet en identitet, der understreger det positive budskab. Senest er der brandingkampagnen med budskabet: Ta’ cyklen, og få mere ud af foråret. Og så er der selvfølgelig vores payoff Gi’ Livet Luft.”

I 2011 er der flere projekter på tegnebrættet med samarbejdspartnere som Team Rynkeby, Team Odense Integration og Bad Boys Bikes. Dertil kommer en lang række cykel-events, arrangeret af Cyklisternes By selv.