Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Statens og Kommunernes Indkøbsservice lægger op til et udbud, der umiddelbart kun har én fordel: At samle brancheforeningerne om et fælles initiativ.

SKI – Statens og Kommunernes Indkøbsservice – er i denne tid ved at rulle løberen ud til en rammeaftale på tryk, kommunikation og web.

Budgettet er lokkende: 200 mio. kr. i 2009 stigende til en halv mia. kr. i 2011. Betingelserne er derimod afskrækkende i en grad, at brancheforeningerne for hhv. reklame og PR – DRRB og BPRV – sonderer terrænet for en fælles indsats over den offentlige myndighed.

Bjørn Karsholt, direktør for Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, fremhævede tidligere på året Radio- og Tv-nævnets offentlige udbud til Årets Gyseligste. Her er tilsyneladende en værdig konkurrent til titlen:

“SKIs udbud rummer ni kategorier – opsat hulter til bulter med krav til fullservicebureauer, specialbureauer, webbureauer og både nationalt dækkende og regionale bureauer. Valgkriterierne har timepriser alt for højt vægtet i forhold til, at vi taler om kreative ydelser. Man ser i rammeaftalens indledende runde på bureauets øvrige kompetencer, referencer – og miljøprofil – hvorefter man så kan komme op imod 25-30 andre bureauer i såkaldte miniudbud … uden et kompenserende honorar til bureauet,” siger Bjørn Karsholt.

SKI har afholdt informationsmøder om udbuddet, og ifølge Karsholt er tilbagemeldingen til DRRB, at medlems-bureauerne “ikke er særligt interesserede i at deltage”.

I Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder er SKI-betingelserne også blevet nærstuderet – med indvendinger a la DRRB. Jens Kofoed, adm. direktør i Hill & Knowlton og formand for BPRV, siger:

“Vi vil gerne lave et fælles initiativ med DRRB – ét, der påpeger udbuddets uhensigtsmæssigheder. SKI er jo ikke fra konsulentverdenen og har måske ikke tænkt på de aspekter, der kan være stærkt besværlige – eller direkte spild af tid – for os. Det synes jeg, at vi bør fortælle dem,” siger Jens Kofoed, der imødekommes af Bjørn Karsholt:

“Det lyder som en god idé. Vi har flere ting til fælles med BPRV, end vi har forskelligheder”.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club