SKI – Statens og Kommunernes Indkøbsservice – er i denne tid ved at rulle løberen ud til en rammeaftale på tryk, kommunikation og web.
Budgettet er lokkende: 200 mio. kr. i 2009 stigende til en halv mia. kr. i 2011. Betingelserne er derimod afskrækkende i en grad, at brancheforeningerne for hhv. reklame og PR – DRRB og BPRV – sonderer terrænet for en fælles indsats over den offentlige myndighed.
Bjørn Karsholt, direktør for Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, fremhævede tidligere på året Radio- og Tv-nævnets offentlige udbud til Årets Gyseligste. Her er tilsyneladende en værdig konkurrent til titlen:
“SKIs udbud rummer ni kategorier – opsat hulter til bulter med krav til fullservicebureauer, specialbureauer, webbureauer og både nationalt dækkende og regionale bureauer. Valgkriterierne har timepriser alt for højt vægtet i forhold til, at vi taler om kreative ydelser. Man ser i rammeaftalens indledende runde på bureauets øvrige kompetencer, referencer – og miljøprofil – hvorefter man så kan komme op imod 25-30 andre bureauer i såkaldte miniudbud … uden et kompenserende honorar til bureauet,” siger Bjørn Karsholt.
SKI har afholdt informationsmøder om udbuddet, og ifølge Karsholt er tilbagemeldingen til DRRB, at medlems-bureauerne “ikke er særligt interesserede i at deltage”.
I Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder er SKI-betingelserne også blevet nærstuderet – med indvendinger a la DRRB. Jens Kofoed, adm. direktør i Hill & Knowlton og formand for BPRV, siger:
“Vi vil gerne lave et fælles initiativ med DRRB – ét, der påpeger udbuddets uhensigtsmæssigheder. SKI er jo ikke fra konsulentverdenen og har måske ikke tænkt på de aspekter, der kan være stærkt besværlige – eller direkte spild af tid – for os. Det synes jeg, at vi bør fortælle dem,” siger Jens Kofoed, der imødekommes af Bjørn Karsholt:
“Det lyder som en god idé. Vi har flere ting til fælles med BPRV, end vi har forskelligheder”.