Ogilvy efter krænkelse: Vi skal være irriterende grundige

Peter Engholm
25@mail.dk

Bragte Mont Blanc-penne i forbindelse med en Ford-annonce – uretmæssigt, viste det sig. Mont Blanc har fået kompensation, Ogilvy har fået en lektie.

Det er naturligvis ekstra ærgerligt, når et reklamebureau, der bl.a. er sat i verden for at styrke og værne om sine kunders brands, selv krænker et brand i sin kommunikation.

Ogilvy & Mather har i en annonce for Ford taget Mont Blanc-penne med – ikke uden tilladelse, men uden fyldestgørende tilladelse.

“Sagen har været nem: Der er ingen tvivl om skyldspørgsmålet. Vi har brugt Mont Blanc. Vi har været af den opfattelse, at vi havde fået grønt lys, men den tilladelse viste sig at være for løs i kanten,” siger Jimmy Schougaard, landechef for Ogilvy.

Sagen er blevet løst i løbende dialog med Mont Blancs advokater, og udover en økonomisk kompensation skal Ogilvy bringe en beklagelse – hvilket sker i dag på Bureaubiz.

“Vi varetager selv brands og har aldrig ment, at man skal bruge andre brands uden tilladelse. Vores tilladelse var et mundtligt tilsagn, og den lektie, vi har lært, er naturligvis at få tilladelsen skriftligt – ikke bare som mail, men på officielt brevpapir – og få den syretestet så højt op i systemet, vi kan. Vi skal være grundige, tangerende til det irriterende,” siger Jimmy Schougaard.

Er det træls at skulle være så grundig?

“Det er ethvert bureaus sure pligt at være det. Man kan ikke både blæse og have mel i munden – forstået sådan, at vi også ville blive knotne, hvis den indsats, vi har leveret i årevis for en af vore kunders mærker, også blev sat overstyr, fordi brandet bruges uretmæssigt. Og der vil ofte være andre brands med, når du bevæger dig uden for studiet – og da må man respektere, hvad brandets repræsentanter dikterer,” siger Jimmy Schougaard.