Ogilvy overtager JWT i Danmark

Peter Engholm
25@mail.dk

Størrelse vejer tungt, hvis man vil være et bredt dækkende leadbureau. Dén har Ogilvy og bliver det fortsættende navn, når WPP konsoliderer sin bureauforretning.

Flytteomkostningerne er til at overse, når Ogilvy overtager J. Walter Thompson på dansk grund. De to WPP-bureauer holder i forvejen til samme baghus i Toldbodgade i København.

Ogilvy bliver det fortsættende navn i en manøvre, der skal sikre en konsolidering af kædens reklamebureau-forretninger i Danmark, og Pia Tandrup, der i forvejen er både adm. direktør og landechef for Ogilvy, fortsætter også som chef – nu med en øget portefølje.

Anders Hageskov træder i samme moment tilbage fra sin nuværende rolle som adm. direktør i JWT.

Konsolideringen vil ifølge en meddelelse fra J. Walter Thompson i London sikre ’en bredere vifte af kompetencer og ydelser, og samtidig udnytte fordelene på adressen’.

Til Bureaubiz siger Pia Tandrup:

”Det er groft sagt et spørgsmål om størrelse, hvis man vil være et bredt dækkende leadbureau. Det kræver både bredde og specialister.”

Ogilvy Danmark har i dag ca. 60 medarbejdere i alt. Hvor mange medarbejdere, der kommer med over fra J. Walter Thompson, vides endnu ikke.

“Vi vil nu bruge den næste tid på at få et overblik og tale med kunderne – og sørge for,  at vi på bedst mulig vis kan sikre dem en kontinuerlig høj service, og at vi er bedst muligt klædt på til at imødekomme deres fremadrettede behov,” siger Pia Tandrup.

De to bureauer på samme adresse fortæller hver sin historie:

Ogilvy har i en årrække været en stabil forretning og leveret stadig mere solide overskud.

J. Walter Thompson har derimod været igennem en turbulent tid med en støt faldende bruttoavance siden 2010 – den var i 2015 det halve af 2010 – samt et samlet underskud på næsten 7 mio. kr. i 2014 og 2015.

For små to år siden skiftede bureauet ud – både ledelse og navn, fra Halbye Kaag JWT til J. Walter Thompson Copenhagen.

Thomas Thorstholm og Simon Wooller sagde farvel som hhv. adm. direktør og kreativ dir. Og noget tid efter fulgte kreativ dir. David Asmussen samme vej. De tre udgør i dag partnerkredsen i fremgangsrige The Orbit Agency.

Joachim Rosenstand blev for et år siden kreativ dir. i J. Walter Thompson Copenhagen. Han står – i lighed med CEO Anders Hageskov – til at stoppe i løbet af den kommende tid i forbindelse med konsolideringen.

Toby Hoare, CEO for JWT Europe, giver i førnævnte meddelelse Anders Hageskov disse ord med på vejen:

Anders has showed unfailing energy and commitment during very challenging times. Our clients’ needs are first priority: These moves are being made to promote greater proactivity and wider communications support on our part which has to be the way forward.”