Af Peter Engholm, journalist
Emma Petersson

To magre år har haft den konstruktive effekt, at kerneværdierne står tydeligt frem. Her er personerne – og bureau-partnerne – der skal føre bureauet stærkt videre.

Morten Frederiksen, der tiltrådte som adm. direktør for Ogilvy Danmark sidste efterår, var i går ude med en pressemeddelelse, der handlede om ansættelsen af Emma Petersson. Hun er bureauets nye client service director og kommer fra CO/Plus.

”Med ansættelsen af Emma har vi nu holdet på plads, som kan og skal løfte vores nye strategi,” sagde Morten Frederiksen i pressemeddelelsen.

I dét lys giver det god mening at høre nærmere om holdet. Det vil Morten Frederiksen gerne fortælle om, men indledningsvis foretrækker han at tale om strategien:

”Vi lægger strategien – og hyrer derefter. Vi har ikke en størrelse, hvor vi kan påstå, at vi er gode til alt. Vi er tilbage ved fundamentet i form af de kerneværdier, som vi arbejder ud fra – og videre med,” siger Morten Frederiksen.

Strategien er tredelt: Ogilvy skal løfte både sig selv og sine kunder inden for Acquisition Advertising (reelt 2020-udgaven af et klassisk reklamebureau), Brand Strategy samt CRM & Loyalty.

”Emma Petersson skal fokusere på Brand Strategy og Acquisition Advertising. Læg dertil Julie Momsen, der kom i foråret fra Hjaltelin Stahl, som er vores head of clients, CRM & Loyalty,” siger Morten Frederiksen.

Dertil kommer yderligere et par navne og et område:

”Katrine Jo Madsen er vendt retur efter barsel – og den kreative ledelse udgøres af hende og af Camilla Ploug, der begge har titel af creative director,” siger Morten Frederiksen.

Også kreativiteten er et område, hvor bureauet gerne vil være mere synlige. Det er en klar ambition om, at dette skal være med til at vinde flere kunder:

”Det går fremad – selv inden for de seneste par måneder, der vist for alle har været lidt skøre, har vi vundet tre nye kunder. Så strategien og udførelsen ser ud til at virke”, siger Morten Frederiksen.

Ledelse og bureau-partnere
Hvis man kigger på bureauets ledelse, dukker yderligere et par navne op. Ledelsen består af:

  • Morten Frederiksen
  • Kristian Lauridsen (CFO)
  • Elisabeth Hokholt (Head of Customer Engagement)
  • Julie Momsen
  • Camilla Ploug
  • Katrine Jo Madsen

De fire sidstnævnte er kommet til ledelsen inden for de seneste par år.

”Jeg satte mig i sommerferien og lavede lakmusprøven: Hvis jeg skulle begynde helt forfra, hvem ville jeg så ansætte? Og jeg har netop dem, jeg skal bruge til opgaven,” siger Morten Frederiksen.

Derudover består Ogilvys hold ikke kun af personer, men også af bureauer. For WPP-bureauet bor nu sammen med GroupM i Edison-huset på Amager, og det smitter af.

”Ansættelser er én ting, partnerskaber er en anden. Vi har en partner i mediebureauet Wavemaker, som vi nu deler tre kunder med. Vi har indledt samarbejde med to andre enheder i WPP, men det er endnu for tidligt at være officiel med det,” siger Morten Frederiksen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club