Ogilvy-direktør stopper for at forfølge drøm

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Det drejer sig om direktøren for gruppens reklamebureau gennem de sidste tre år. Afløseren overvejes. Man skal dog helt sikkert have en ny kontaktdirektør.

Reklamebureauet i Ogilvy-gruppen er direktør-løs. Det sker efter, at Christan Bjerrum har sagt farvel for at forfølge sin passion om at blive selvstændig managementkonsulent.

”Christian har selv valgt at sige farvel til Ogilvy. Det er vi kede af, fordi han er en god mand, der har været en del af den vækst, vi har oplevet de seneste tre år. Lige så ærgerlig hans beslutning er for Ogilvy, lige så beundringværdig er den: Det er modigt at forfølge sine drømme,” siger Pia Tandrup, der er landechef for Ogilvy.

Christian Bjerrum kom til Ogilvy og posten som adm. direktør for Ogilvy Advertising i september 2009 fra Liquidminds, hvor han i et godt et år havde været partner og COO. Inden da havde han været en håndfuld år hos Halbye Kaag JWT som kontaktdirektør.

Og nu – managementkonsulent.

”For nylig sagde Kazuo Hirai, CEO i Sony, at for at blive succesfuld i fremtiden skal Sony accelerere – ”We need to execute with a lot faster speed, which means faster decision-making, faster execution”. Det inspirerer mig, og jeg oplever, at bedre og hurtigere eksekvering af forretningsstrategier er et tiltagende behov og en vigtig konkurrenceparameter for de fleste virksomheder,” siger Christian Bjerrum.

Han har siden 2006 arbejdet med denne tilgang for Kellogg’s i Norden, Storbritannien og de tysktalende markeder i Europa. Det er også blevet til et tilsvarende arbejdsmarkedsprojekt for NCC.

”Dette område er min passion, og det er projekter, som jeg er stolt af, og som har haft en betydning for, hvordan virksomhederne præsterer kommercielt. Og så er det fagligt meget stimulerende at arbejde med strategi og strategi-implementering på direktionsniveau,” siger Christian Bjerrum.

Springet til managementkonsulent betyder et farvel til bureaubranchen – og til Ogilvy.

”Ogilvy véd, hvad jeg tænder på – og jeg har mødt stor forståelse for min beslutning. Jeg kender flere netværk, og Ogilvy er dygtigt og har fingeren på pulsen. Jeg vil savne de dygtige og rare medarbejdere – vi har skabt vækst sammen, og det har været sjovt,” siger Christian Bjerrum.

Hos Ogilvy efterlader Christian Bjerrum et hul – men præcis hvilket ét af slagsen er bureaugruppen ved at identificere for tiden.

”Situationen er ærgerlig, men den giver samtidig anledning til at re-tænke vores position. Jeg sidder med resten af ledergruppen og drøfter mulighederne – og den profil, vi søger. Vi har nogle tanker om Advertising, men vil også gerne mødes med en række profiler uden at have lagt os klippefast på noget. Det ligger dog helt fast, at vi skal have en ny kontaktdirektør til Ogilvy Advertising.” siger Pia Tandrup.