Af Peter Engholm 25@mail.dk

Ogilvy tog kunst og optisk bedrag i brug, da Fernet Branca serverede sit dansk udviklede ”life is bitter” på en ny måde.

En seddel med slipper til en gratis Fernet Branca – men desværre kun et maleri udformet på overbevisende vis som en seddel.

Og når man har fedtet forgæves efter en voucher, sander man, at ”life is bitter”.

Ogilvy står bag det optiske bedrag, men hvor på et reklamebureau sidder trompe de l’oeil-kunstneren? Ikke rigtig nogen steder, så Ogilvy opsøgte kunstneren og illustratoren Johannes Bojesen – og fik ham til at levere et stykke vægmaleri til bureauets løbende indsats for Fernet Branca.

Fornyelsen af den traditionelle reklamekunstplakat skete på Nose2tail i Kødbyen i København og var samtidig en forlængelse af Fernet Brancas dansk udviklede univers ”Life is bitter”.

”Sideløbende med den mere klassiske annoncering som bl.a. kreative tekstannoncer og outdoor forsøger vi også at iscenesætte brandet Fernet Branca på nye overraskende – og selvironiske – måder. Det kan være medieplaceringer eller i dette tilfælde et maleri med en optisk effekt,” siger Jesper Isholm, der er Associate Creative Director på Ogilvy.

Han tilføjer:

”Én ting er selve maleriet, som efterfølgende tjener som et blivende monument for Fernet Brancas kampagne på baren, noget andet er den lille film om værket, som Fernet Branca kan bruge som et stykke content over for deres forbrugere, og som indtil videre er blevet taget godt imod.”

Kommentarer

  1. Ja fin idé. Men jeg bliver så ked af det når reklamer udnævner sig selv til kunst, for kunst er det sgu ikke og kunst bliver det ikke.
    Kunst er noget man er kaldet til og skaber sig vej til. Det er det som gør det så betagende. Kunst er ikke noget der kommer ud af en briefing og en faktura fra et reklamebureau.

    Sorry guys, det er altså en ommer!!!

  2. @Jette Mikkelsen: Det er kun dig og Bureaubiz der kalder det kunst. Ogilvy har jo bare “gjort livet bittert” for dem der falder i og hiver i slippen. Den har hverken hængt på et galleri eller et museum, men på en restaurant.

    P.s. reklame kan sagtens være kunst.

  3. Nå for fanden! så skal man sgu da overveje at investere lidt midler i nogle værker,.. er der nogen særlige navne der vil stige i værdi i de nærmeste årtier?

  4. @jette mikkelsen. Nu blir en ide jo ikke til kunst bare fordi en maler hyres ind til at eksekvere ideen. Jeg har svært ved at se hvor Ogilvy opfører sig som andet en reklamefolk her. Tværtom er de mere end klare i spyttet og leverer en ambient eksekvering der åbenlyst og klart er i overensstemmelse med kundens strategi og kampagne.

  5. @mikkelsen: er da enig med dig. Skriver jo også at idéen er fin fin. Og hvem der vælger at udnævne det til kunst, om det er bureauet eller bureauz kommer sig vel ikke så nøje i denne sammenhæng. Jeg skriver jo bare at det IKKE er kunst og ikke bliver kunst, det er det hele. Anfægter jo ikke at bureauet ikke er nogle dygtige reklamefolk og at kampagnen er fin.

    @Jonas: det er min klare holdning at reklame ikke kan være kunst. Det kan jeg skrive meget og længe om og årsagerne er helt åbenbare synes jeg. Jeg ved godt at mange reklamefolk gerne vil se sig selv som kunstnere …nogle af dem er det endda i deres fritid. Men altså det de skaber på et reklamebureau efter aftale med en kunde og med det sigte at manipulere med en forbrugers opfattelse og engagere dirkete eller indirekte ham i en købsproces, kan aldrig blive kunst. Sorry mate 😉

  6. @Jette: Hvad nu hvis ideen er at lave en kunstudstilling? Mener det var Verdensnatur Fonden der lavede en glimrende foto udstilling på Kongens Nytorv en gang (tror det hed wild wonderes). Jeg vil vædde på der var et reklamebureau eller en marketingsafd. inde over det event 🙂 Og hvis jeg ikke tager meget fejl var den vist en tur på MoMA…
    Til det med at reklameburauerne manipulerer med forbrugerne, er det mest genereliserende jeg længe har læst… Men fred være med det, Dudette 😉

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club