Ogilvy skabte et fint kunstværk i en bitter kontekst

Peter Engholm
25@mail.dk

Ogilvy tog kunst og optisk bedrag i brug, da Fernet Branca serverede sit dansk udviklede ”life is bitter” på en ny måde.

En seddel med slipper til en gratis Fernet Branca – men desværre kun et maleri udformet på overbevisende vis som en seddel.

Og når man har fedtet forgæves efter en voucher, sander man, at ”life is bitter”.

Ogilvy står bag det optiske bedrag, men hvor på et reklamebureau sidder trompe de l’oeil-kunstneren? Ikke rigtig nogen steder, så Ogilvy opsøgte kunstneren og illustratoren Johannes Bojesen – og fik ham til at levere et stykke vægmaleri til bureauets løbende indsats for Fernet Branca.

Fornyelsen af den traditionelle reklamekunstplakat skete på Nose2tail i Kødbyen i København og var samtidig en forlængelse af Fernet Brancas dansk udviklede univers ”Life is bitter”.

”Sideløbende med den mere klassiske annoncering som bl.a. kreative tekstannoncer og outdoor forsøger vi også at iscenesætte brandet Fernet Branca på nye overraskende – og selvironiske – måder. Det kan være medieplaceringer eller i dette tilfælde et maleri med en optisk effekt,” siger Jesper Isholm, der er Associate Creative Director på Ogilvy.

Han tilføjer:

”Én ting er selve maleriet, som efterfølgende tjener som et blivende monument for Fernet Brancas kampagne på baren, noget andet er den lille film om værket, som Fernet Branca kan bruge som et stykke content over for deres forbrugere, og som indtil videre er blevet taget godt imod.”