Sikkerhedsstyrelsen og Skat vil slå på risikoen for at blive holdt uden for fællesskabet i en kommende kampagne imod ulovligt fyrværkeri.
Hvert nytår bliver der fyret store mængder af farligt, ulovligt fyrværkeri af. Og når ulykken rammer, resulterer det ofte i alvorlige, invaliderende skader – nogle gange endda med døden til følge.
Antallet af ulykker med ulovligt fyrværkeri steg sidste år.
Typisk er det mænd i alderen 15-35 år, der køber og affyrer krudtet. De er eventyrlystne, fyldt med vovemod og føler sig nærmest usårlige og uovervindelige.
De lytter ikke til rationelle argumenter, når det gælder fyrværkeri. Der skal derfor noget særligt til for at få dem til at genoverveje trangen til at købe og fyre krudtet af.
Under overskriften “Ulykker med ulovligt fyrværkeri rammer ikke kun dig selv” har Ogilvy udviklet en kampagne, der lægger pres på målgruppen ved at engagere de unge mænds venner og familier i synliggørelsen af farerne ved ulovligt fyrværkeri. Præcis hvordan kampagnen fra Ogilvy ser ud, bliver afsløret hen mod nytår, men afsenderne betegner den som ”emotionel, provokerende, realistisk og engagerende”.
Sikkerhedsstyrelsen og Skat modtog 21 bud fra landets bureauer i forbindelse med udbuddet, der har et budget på ca. 800.000 kr., alt inkl.:
”Der var utroligt mange gode og stærke bud. Valget faldt på Ogilvy, fordi de udviklede en original kampagne med kant, der stadig bevarer troværdigheden – og med meget klare effektmål,” siger Mette Cramon, der er kommunikationschef hos Sikkerhedsstyrelsen.