Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Maersk-koncernen indgår sjældent sportssponsorater, men har netop indgået sit andet af slagsen.

Maersk Line blev i foråret 2014 sponsor for Volvo Ocean Race. Første gang så vidt vides i Maersk-koncernens historie, at de indtræder i et sponsorat.

Nu bliver det så meldt ud i Jyllands-Posten, at Maersk Oil bliver prestige partner ved det kommende VM i herrehåndbold.

Der er en helt bestemt årsag til, at sponsoratet er interessant for Maersk. Og det er nok ikke fordi det handler om håndbold.

Men verdensmesterskabet bliver afholdt i oliestaten Qatar, som er Maersk Oils største og vigtigste operation, og pt er koncernen ved at forhandle en ny olieaftale på plads.

Der kan sagtens fremadrettet indgås flere sponsoraftaler fra Maersk-koncernens side. Til avisen siger branding- og marketingchef for A.P. Møller – Mærsk, Jon Black Andersen:

”Det er op til de enkelte forretningsenheder at beslutte om de vil indgå sponsoraftaler, da sponsorater skal være forretningsrelaterede og nære, for at de kan være værdiskabende.”

Til gengæld bliver det nok ikke sponsorater inden for sport, selvom man ifølge Jon Black Andersen får mange henvendelser i den henseende – også fra interessante sportspersonligheder:

”Der er tale om nogle få undtagelser, som har givet god mening for enkelte forretningsenheder, som Volvo Ocean Race for Maersk Line og håndbold-VM er for Maersk Oil. Normalt har vi meget få sportssponsorater.”

Jyllands-Posten, Erhverv, p. 10.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club