Majken Schultz, professor ved Copenhagen Business School og partner i Reputation Institute skriver i en kronik i Børsen et indlæg om globalt omdømme på baggrund af analysen om virksomheders omdømme, hvor Lego fik en fornem 5. plads samt en konference for ledere om den globale omdømmelsesøkonomi.
Majken Schultz kommer i indlægget ind på 4 nye spilleregler for en virksomheds omdømme, som har stort potentiale for danske virksomheder:
- Globale lighedspunkter imellem, hvad der skaber et godt omdømme. De fleste virksomheder har et bedre omdømme på hjemmemarkedet end internationalt. Det skaber store uudnyttede potentialer, fordi der kun er ganske små forskelle i, hvad der skaber et godt omdømme i Asien, Europa, Nord og Syd Amerika. Derfor kan danske virksomheder med fordel anvende samme principper globalt og bruge deres tradition for god governance og aktiv stakeholder involvering langt mere proaktivt i deres internationale arbejde med at styrke omdømmet.
- Medarbejderne er udgangspunktet for virksomhedens omdømme. Et godt omdømme afhænger af medarbejdere, der er engageret i virksomheden og aktivt er i dialog med kunder og samarbejdspartnere.
- Der er tæt sammenhæng imellem virksomhedens brand og omdømme. Megen branding fokuserer på enkeltstående produkter og overser betydningen af virksomheden som brand. Forbrugere påvirkes mere af virksomhedsbrand og omdømme end af produktbranding.
- Virksomhedens brand og omdømme viser vej i strategisk fornyelse. Majken Schultz fremhæver et eksempel med amerikanske Xerox og Kodak, der har gentænkt og fornyet hele forretningsmodellen ved at bygge videre på de drivere, som skabte det oprindelige omdømme, men har fuldstændig gentænkt de produkter og services, de leverer til kunden.
Majken Schultz konkluderer, at danske virksomheder har muligheden for at være blandt de første, der aktivt lærer at navigere i omdømmelsesøkonomien.
Danske virksomheder var nogle af de første som begyndte systematisk at måle og følge udviklingen i deres omdømme. Gode produkter, en stærk tradtion for medarbejder involvering og gennemsigtig governance er et stærkt grundlag for at komme først over den globale målstreg, slutter Majken Schultz (Børsen Executive, p. 8).
Ny Disney-butik
På torsdag åbner Nordens første Disney-butik midt på Strøget i København. Der bliver ifølge Disney tale om et helt nyt koncept med en interaktiv butiksoplevelse, der kombinerer Disneys klassiske fortælletraditioner med innovative tekniske løsninger. Artiklen fortæller ikke konkret, hvad det går ud på.
Butikken er en del af Disneys nordiske satsning og skal fungere som lokalt udstillingsvindue for varemærket og produkterne (Børsen, p. 12).