Omfattende design-udvikling af dansk bitter

Peter Engholm
25@mail.dk

For første gang får 1-Enkelt Bitter en søster – en sød og stærk én i shots-kategorien. Et dansk bureau har været med hele vejen, inkl. smagsudvikling.

Når 1-Enkelt Bitter får en søster, så bliver det ikke med en smagsvariant inden for bitter, men derimod en ny slags shots.

Med i hele udviklings-forløbet har været designbureauet Papermint, der ikke kun har forholdt sig til design, men som også – sammen med vin- og spirituskoncernen Altia – har stået for strategi og smagsudvikling.

1-Enkelt Bitter har siden lanceringen for næsten 10 år siden stilfærdigt øget sin volumen og har dermed taget markedsandele i det stagnerende bitter-marked, der tæller bl.a. Gammel Dansk, Dr. Nielsen og Fernet Branca

Nu vil 1-Enkelt forsøge at bygge bro fra bitter til shots-kategorien, der er vokset betydeligt de senere år.

Resultatet er 1-Enkelt Ginger, der således har et smagsmæssigt nyt udgangspunkt end de eksisterende lakridsshots. Smagen af ingefær har i forvejen etableret sig som en populær smagstrend inden for flere fødevarekategorier – f.eks juice, sodavand og te.

1-Enkelt Ginger markedsføres – i lighed med 1-Enkelt Bitter – udelukkende på det danske marked, men den nye søster har internationale rødder: Produceret i Finland af Altia, flaskerne er polske, kapslerne er tyske – og produktudvikleren, der leverede tre varianter til Papermint at gå videre med, er fra Sverige.

Papermint, der selv har eksisteret i 35 år, har været bureau for Altia i en årrække.