Omfattende flytning af budgetter hos Mars

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

PHD har vundet hele det nordiske mediebudget, mens et antal kreative budgetter også holder flyttedag.

For fire år siden måtte PHD sige farvel til Mars-budgettet. Men en god del af det centrale team fra dengang er fortsat på bureauet, og derfor er der selvsagt stor glæde på bureauet over, at opgaven nu vender tilbage.

Der er tale om det nordiske budget, der skal håndteres ud af København, og det er vundet i en konkurrence mod to andre.

Årsagen er meget enkel. Mars har valgt at lægge sine mediebudgetter hos enten et GroupM, et Omnicom eller et Vivaki (Starcom) bureau. Det hidtidige bureau, IUM, falder ikke inden for den kategori, og var således heller ikke med i konkurrencen.

“Det er naturligt for en koncern som Mars at teste markedet med jævne mellemrum. Hertil kommer så den internationale beslutning. vi har bestemt ikke været utilfredse med IUM,” siger Otto Iversen, der er Commercial Director.

Deltagerne i konkurrencen er ikke oplyst, men det har formentlig været en fra hver af grupperne – og formentlig Mediacom og Starcom, som begge arbejder for Mars andre steder.

Det er også en international beslutning, der ligger bag flytningen af kreative budgetter. Her har koncernen valgt at flytte budgetterne fra TBWA til henholdsvis BBDO og DDB – alle tre Omnicom-ejede bureauer.

I Danmark kommer det først og fremmest til at gavne BBDO, der i forvejen har en række af de store brands som Mars, Snickers, Dolmio og Uncle Bens. Samt M&M, hvor bureauet netop har været short-listet i Cannes med Space Heroes arbejdet.

BBDO får nu tilført Dove, Twix, Pedigree og Whiskas.

DDB har i forvejen mærker som Wrigley’s Starbust, Skittles og Milky Way men får nu også Kitekat, Chappi og Frolic.

Mars/Wrigley er en af USAs største virksomheder med en årlig omsætning på over 150 mia. kr. Brands ligger inden for fire kategorier: Wrigley, snacks og konfekture, fødevarer og petfood.