OMG fik endnu et stabilt rekordår

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Åbningen af et OMD-kontor i Århus har vist sig at være en fornuftig satsning for Omnicom Media Group, der – igen – har aflagt sit bedste årsregnskab nogensinde.

Selv om OMG netop har aflagt sit bedste regnskab nogensinde, er der egentlig tale om business as usual. Det har mediabureaugruppen nemlig gjort hvert eneste år siden den spæde start i 1992.

2017-opgørelsen viser en fremgang på 24 pct. på bundlinjen for Omnicom Media Group A/S, der foruden hovedselskabet består af PHD Copenhagen og OMD Danmark.

”Vi har haft en stabil udvikling igen i 2017 og oplever løbende fremgang i virksomheden. Vi får nye kunder til og udvider hele tiden udbuddet, og så har vi også været heldige i det forgange år at vinde en del priser,” siger adm. direktør Peter Gottfredsen til Bureaubiz.

PHD og OMD har ifølge Bureaubiz’ egen oversigt været de to mest prisvindende mediabureauer det seneste år, og hæderen er ifølge Peter Gottfredsen udtryk for et godt samarbejde med kunderne, hvilket igen kommer virksomheden til gavn.

Nye kunder og forretningsområder
Kundetilgang er en væsentlig del af forklaringen på den fortsatte vækst i OMG, der i 2017 føjede Socialdemokratiet, VW, Klasselotteriet, DEAS, Krifa, Løbeshop.dk og Maki til porteføljen.

Peter Gottfredsen fortæller, at man ligeledes har haft fremgang på nye forretningsområder som agile beslutningsstøttesystemer, algoritmestyret optimering af det digitale mediaindkøb, markedspladsoptimering og eCommerce, contentudvikling og marketingteknologi.

Den største fjer i hatten tilhører dog OMD. Bureauet åbnede for tre år siden kontor i Århus, og det har vist sig at være et fornuftigt træk.

”Noget af det, der er lykkedes godt, er vores nye kontor i Århus, hvor OMD er blevet taget rigtigt godt imod. OMD havde stor omsætningsfremgang i 2017, og den var navnlig drevet af succes i Århus,” forklarer Peter Gottfredsen.

Ingen store udsving
2018 skulle for hele gruppen gerne blive endnu et år med business as usual i form af fortsat, stabil vækst:

”Vi har positive forventninger om tilsvarende vækst i 2018. Grundlæggende har vi en robust virksomhed i stabil udvikling og med en god afsætning af de ydelser, vi sælger.”

Hos OMG har man ifølge direktøren truffet en strategisk beslutning om at være et såkaldt ”buy-side agency” forstået på den måde, at man holder sig til kerneforretningen og ikke går ind i videresalg af reklameplads.

”Nogle konkurrenter har haft markant fremgang, fordi de har succes med at sælge den slags produkter. Hos OMG kører vi efter den samme forretningsmodel som altid, og det betyder også, at der ikke er de store udsving i vores økonomi. Den er mere stabil.”

Nøgletal for 2017 (i parentes 2016)

OMG
Omsætning: 165,003 mio. kr. (157,364)
Bruttofortjeneste: 139,481 mio. kr. (132,774)
Driftsresultat: 28,069 mio. kr. (25,180)
Årets resultat: 23,158 mio. kr. (18,691)
Gns. antal ansatte: 199 (190)

OMD
Omsætning: 76,011 mio. kr. (71,341)
Bruttofortjeneste: 43,540 mio. kr. (40,920)
Driftsresultat: 10,024 mio. kr. (9,526)
Årets resultat: 7,446 mio. kr. (7,464)
Gns. antal ansatte: 68 (57)

PHD
Omsætning: 35,364 mio. kr. (34,361)
Bruttofortjeneste: 22,137 mio. kr. (21,459)
Driftsresultat: 8,863 mio. kr. (8,001)
Årets resultat: 7,325 mio. kr. (6,042)
Gns. antal ansatte: 23 (24)