Af Finn Graversen, journalist
Øverste chef i OMG: Peter Gottfredsen

Bureau-gruppen har fejret sit 30 års jubilæum med det største overskud nogensinde. Den største fremgang i aktivitet kommer på de mange specialist-områder.

OMG-gruppen har i år kunnet fejre sit 30 års jubilæum, og det har man gjort med manér. Altså ikke bare gennem festligheder men også ved at aflevere et historisk godt regnskab.

Der blev lagt omkring 19 mio. kr. på toplinjen lig med et plus på 12,6 pct. og af disse 19 mio. landede godt 8 mio. på bundlinjen. Det svarer til en vækst på knap 38 pct. og overskuddet på næsten 31 mio. kr. er aldrig før set højere i gruppen.

Desuden er overskudsgraden på 18 ikke set højere i de sidste mange år. Adm. dir. Peter Gottfredsen tør dog ikke sige, om man reelt har præsteret en højere overskudgrad, hvis man går mange år tilbage i tiden – men nominelt har man i hvert fald aldrig tjent så mange penge før.

Det gode resultat understreges yderligere af, at der er fremgang på alle områder i gruppen og på alle nøgletal.

Skal man lede efter et hår i suppen, så bliver det, at den flotte fremgang kommer oven på et skidt corona år i 2020. Det ændrer dog ikke på, at man ikke bare er tilbage på niveau på toplinjen, men at gruppen har forbedret sig på en lang række parametre.

“2020 var et svært år på mange måder. Men samtidig vandt vi en masse pitches og derfor kunne vi gå ind i 2021 med et stærkt udgangspunkt,” siger Peter Gottfredsen.

De to klassiske mediabureauer, OMD og PHD, havde begge fremgang, men den store vækst finder man først og fremme hos de mange specialistområder, som er vokset frem i gruppen. Det datadrevne marketingbureau, Hearts & Science har sit eget regnskab, der viser markant fremgang, mens en række andre områder kun indgår i det samlede koncernregnskab. Det gælder det kreative bureau, Drum, performance-bureauet, Resolution, og Analect, der bl.a. arbejder med beslutningsstøttesystemer.

“Vores mediabureauer er vores udgangspunkt og vores kerne. Men deres arbejde med det basale mediaindkøb er ikke længere hovedparten af deres aktivitet. Den store opmærksomhed samler sig omkring andre og mere strategisk tunge rådgivningsopgaver som f.eks. hjælp til at transformere forretningen, digitale omstillingsprojekter eller hjælp til at håndtere fraværet af 3. parts cookies,” siger Peter Gottfredsen og fortsætter:

“I virkeligheden kan man diskutere om betegnelsen mediabureau er den rigtige i dag. På mange måder er vi meget mere et marketing performance bureau.”

Samtidig fremhæver han et andet punkt, som er helt centralt for OMGs virke.

“Vi har i mange år advokeret stærkt for transparens i medievalget, og det er fortsat helt centralt for vores rådgivning,” siger Peter Gottfredsen.

Omkring fremtiden er han ret optimistisk trods de usikre tider.

“Det er min klare forventning, at vi i år vil komme ud med en vækst tilsvarende 2021. Det er min oplevelse, at vi gennem vores ydelser er blevet mindre konjunkturfølsomme,” siger Peter Gottfredsen.

OMG udspringer oprindeligt af TMP – The Media Partnership – som blev stiftet af en række reklamebureauer – heriblandt Omnicom-bureauerne DDB og BBDO. Siden blev det et rent Omnicom-bureau og omdøbt til OMD, der i alle årene har indtaget en særstatus som landets bedst profilerede bureau gennem et næsten monopol på førstepladsen i imagemålinger. Kun Carat har ind imellem kunnet dyste om 1. pladsen.

Også i år har OMD indtaget førstepladsen og samtidig kunne bureauet fejre 30 års jubilæet ved at blive kåret som det suverænt mest prisvindende mediabureau.

Nøgletal for OMG
Bruttoavance 170,026 mio. kr. +12,6 pct.
Bruttoavance pr. medarbejder 939.370 kr. +16,3 pct.
Lønandel 60,6 (65,4)
Resultat før skat +30,789 mio. kr. +37,8 pct.

Nøgletal for OMD
Bruttoavance 84,192 mio. kr. +3,7 pct.
Bruttoavance pr. medarbejder 1.256.597 kr. +3,7 pct.
Lønandel 47 (45)
Resultat før skat +12,99 mio. kr. +19,2 pct.

Nøgletal for PHD
Bruttoavance 19,297 mio. kr. +4 pct.
Bruttoavance pr. medarbejder 1.286.467 kr. +10,9 pct.
Lønandel 44,2 (47,4)
Resultat før skat +4,554 mio. kr. +13 pct.

Nøgletal for Hearts & Science
Bruttoavance 10,797 mio. kr. +57,7 pct.
Bruttoavance pr. medarbejder 1.799.500 kr. +31,4 pct.
Lønandel 38,9 (50,9)
Resultat før skat +2,874 mio. kr. +22.007, 7 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club