Bureaugruppen Omnicom Media Group fylder 30 år i 2022, og siden den spæde start på Dortheavej i 1992 er gruppen vækstet markant i både omsætning, antal medarbejdere og diversiteten i ydelser.
Bare inden for de seneste 14 måneder er man vokset med næsten 30 pct. i omsætning og har haft en nettotilgang af nye medarbejdere på 70. Nu er man oppe på 253 ansatte i Danmark, fordelt på de seks bureauer OMD, PHD, Hearts & Science, Resolution, Annalect og Drum i København samt i Aarhus, hvor man åbnede kontor i 2017.
Mediabureauet har ændret sig markant og har flyttet sig fra kerneproduktet, medieindkøb, til at brede sig langt mere ud. Det er 10 år siden, at OMG’s topchef siden 2006, Peter Gottfredsen, satte gang i den forandring.
”Vi besluttede at rykke ind på midten og ikke bare være et bureau, der optimerer indkøbet af reklameplads i media,” sagde han i 2018 til Mediawatch.
I dag uddyber han:
”Nogle af de nye områder, vi har bevæget os ind på, er udvikling af beslutningsstøttesystemer, hvor man v.h.a. kunstig intelligens omsætter kundedata kontinuerligt, og dermed bliver i stand til at afvikle mere effektive CRM-strategier. Vi arbejder også med opgradering af annoncørers teknologi- og datastrukturer for at sikre en effektiv og lovlig dataopsamling og -aktivering.”
Nu er man så klar til at udvide forretningen yderligere, og det kan bedst opnås gennem opkøb, vurderer Peter Gottfredsen:
”Det er for lang en rejse at vokse organisk på nogle af de områder, som vi gerne vil ind på, fx at kunne hjælpe med at ændre en virksomheds it-infrastruktur.”
Peter Gottfredsen kommer mere specifikt ind på, hvilke typer ydelser, man gerne vil ud at finde:
”Hvis en virksomhed vil give en bestemt kundeoplevelse, eller samle relevante data, kan vi hjælpe med at designe infrastruktur og dataopsamling, men vi kan ikke implementere alle marketingteknologier. Vi skal derfor sikre, at vi har adgang til helt tunge e-commerce og cloud-kompetencer, for når vi kombinerer det med vores avancerede ressourcer inden for dataopsamling og -bearbejdning og performancemarketing, kan vi skabe noget helt unikt.”
Kigger først efter danske virksomheder
Peter Gottfredsen er endnu ikke begyndt at afsøge markedet, men han vil i første omgang kigge efter danske virksomheder, men det kan også være en nordisk, siger Peter Gottfredsen, der også er ansvarlig for det nordiske marked i OMG.
”Vi leder ikke efter en lille virksomhed – vi skal finde en partner, der matcher den kundeportefølje, vi har, og det er ofte annoncører med store forventninger og meget avancerede behov. Desuden har vi store internationale ambitioner, og vi er i fuld gang med at skalere mange af vores løsninger til det globale marked. Det gælder navnlig inden for avanceret beslutningsstøtte og performance marketing, hvor vi lige nu leverer ydelser ud af København til annoncører i Europa, Asien og USA,” siger Peter Gottfredsen.
På spørgsmålet om, hvad man lægger vægt på hos en virksomhed, svarer han:
”Vi vil bruge samme opskrift, når vi skal finde en samarbejdspartner, som vi selv har fået succes med, nemlig fuld transparens i indkøbet af reklameplads, data og teknologi og et højt fagligt niveau. Den opskrift afspejler sig bl.a. i, at OMG’s bureauer var efterårets mest prisvindende, og med den tilgang, er vi sikre på, at vi sammen med den rigtige samarbejdspartner kan skabe Nordens stærkeste end-to-end marketing rådgivningsvirksomhed.”