Omnicom har ansat 15-20 nye medarbejder i markant oprustning

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det globale Annalect netværk er nu etableret i Danmark, og der er fundet en chef, som ikke er en klassisk bureautype.

Med udgangspunkt i analyseenhederne, Insight Group og Brand Science, har Omnicom Media Group gennemført en markant oprustning, der tager sigte på en grundlæggende kompetence-opbygning inden for databehandling og beslutningsstøtte.

Det gælder det globale netværk, Annalect, som nu er oprettet i Danmark med 38 ansatte fra start. Etableringen har indebåret ansættelse af 15-20 nye medarbejdere inden for de seneste ca. 4 måneder.

Og for at understrege de store forandringer, der sker i markedsføringen og dermed bureauets ydelser, så indebærer Annalect kompetencer, der ikke hører til de mest normale på bureauer. Det gælder ikke mindst den nye chef for Annalect.

Her er valget faldet på 34-årige Morten Ib Nielsen. Han har en kandidatgrad i Datalogi og Matematik, og har blandt andet været ansat som Principal Management Consultant hos PA Consulting og senest som ’Head of Customer Success’ i virksomheden Semmle, der arbejder med Software engineering excellence.

Morten Ib Nielsen tiltræder den 1. maj og får titel af Managing Director, Annalect Nordics. Dermed er hensigten også defineret. Morten Ib Nielsen skal starte med at få etableret Annalect i Danmark.

”Men Annalect er en central del af kompetenceopbygningen i Omnicom Media Group, og derfor vil der selvfølelig blive tale om en udbredelse til de øvrige nordiske markeder,” siger Peter Gottfredsen, der er CEO for Omnicom Media Group i Norden.

Annalect er en ca. 5 år gammel specialistenhed inden for Omnicom, som har omkring 500 ansatte på hovedkontoret i New York.

”Der er meget betydelige strukturelle forandringer i gang, som har ændret præmisserne for markedsføring helt fundamentalt. Virksomhederne har bedre adgang til data end nogensinde, og marketing-organisationerne er blevet langt mere kompetente i forhold til anvendelse af ny teknologi,” siger Peter Gottfredsen og fortsætter:

”Samtidig er forbrugerne optaget af at beskytte deres privatliv og bruger mere tid på færre digitale platforme. Udbyderne af disse platforme konsoliderer sig vertikalt og horisontalt, og etablerer sig som relativt få store isolerede platforme eller ’Walled Gardens’. Dette gælder Google, Facebook, Amazon, Apple mfl.”

Synergier i data

Peter Gottfredsen fremhæver, at der er meget store synergier at hente i forhold til at kombinere virksomhedernes egne data med markedets data. Det er en udvikling, der sker ret markant hos kunderne, og derfor handler investeringen mere om at bygge interne kompetencer i Omnicom end at etablere debiterbare timer.

”For at skabe brugervenlige oplevelser og i sidste ende forretningsmæssig fremdrift på tværs af de digitale siloer, bliver det en kritisk kompetence for virksomhederne at udnytte data til at målrette, sikre relevans og måle effekt,” siger Peter Gottfredsen og fortsætter:

”Det kræver agil og teknologi-neutral ekspertise at forbinde datakilder og automatisere indsigtsarbejdet, og sikre at optimering og eksekvering sker kontinuerligt og i samme arbejdsgang som indsigterne skabes. Det er præcis hvad Annalect leverer.”