Omnicom skaber ny PR-kæmpe

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Fusionerer amerikansk og europæisk bureau til en ny enhed med 2000 medarbejdere. I Danmark berører det Geelmuyden.Kiese og Holm Kommunikation.

Verdens næststørste bureaugruppe, Omnicom, former nu en ny global PR-kæmpe, der kan tage kampen op med branchens største.

Det sker ved at fusionere USA-baserede Ketchum og det europæisk-baserede Pleon netværk. Det nye bureau får navnet Ketchum (i Europa dog Ketchum Pleon) og vil få 2000 ansatte på 103 kontorer i 66 lande.

I Danmark berører fusionen Geelmuyden.Kiese, der er partner for Ketchum på nordisk plan, og Holm Kommunikation, der har samarbejdet med Pleon.

Det bliver dog Geelmuyden.Kiese, der bevarer kontakten.

“Vi har haft en god dialog med Ketchum og vi fortsætter med at repræsenterer dem som eksklusiv partner”, siger adm. dir. Peter Goll.

Han kan yderligere fortælle, at det nye bureau vil fortsætte samarbejdet med kunder og partnere året ud, mens man fra sag til sag til arbejde med integrationen.

Hos Holm Kommunikation siger adm. dir. Morten Holm, at man skal finde en anden samarbejdsform efter nytår.

“Vi har været glade for relationen og lært mange gode mennesker at kende. Vi har også kunnet sende opgaver ud i verden. Men når sådan noget som dette sker, så giver det anledning til at evaluere situationen, og jeg er ikke sikker på, at vi kommer til at foretage os noget som konsekvens af fusionen mellem Ketchum og Pleon. Vores vurdering lyder lige nu, at det ikke er forretningskritisk for os med en global alliance. Vi har et samarbejde med en række nordiske bureauer, som er mindst lige så værdifuldt”, siger Morten Holm.