Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

En julekampagne fra det danske skobrand Roccamore er blevet stemplet uegnet til sociale medier og førte i sidste uge til lukningen af brandets konto på Twitter og LinkedIn. Budskabet er retten til at bære det tøj, man føler sig tilpas i – tilsat bl.a. bare bryster og en hilsen til Mariah Careys 'All I Want for Christmas Is You'.

Skobrandet Roccamore er ude med en julekampagne, der har skabt røre på de sociale medier.

Under overskriften ‘All I want for Christmas – is the right to wear whatever makes me comfortable’ stiller tre danskere op som modeller i eget navn – iført Roccamore-sko og tøj, de selv har valgt. 

Annoncer med billederne er blevet fjernet af Facebook, LinkedIn og Twitter med begrundelsen, at de ikke overholder platformens retningslinjer. I tillæg dertil blev Roccamores side lukket på Twitter i sidste uge – men er dog blevet åbnet igen.

Årsagen er en gennemsigtig bluse, der viser et bart kvindebryst. 

Det er dog ikke kun dén del af kampagne, der har skabt kontrovers. Roccamores stifter, Frederikke Schmidt, skriver i et opslag på LinkedIn, at hendes egne posts også er blevet pillet ned og konti er blevet lukket – og at hun er blevet mødt med “trusler på tværs af platforme, hate mails og hidsige samarbejdspartnere, der aldrig vil arbejde med mig igen.” 

Her er det ikke kun modellen Marias bare bryster, der har delt vandene, men også Afrah, der bærer hijab, og Niels Jørgen, der bærer høje hæle, jakkesæt og øreringe.

At folk har holdninger til kampagnen, var faktisk ét af succeskriterierne, fortæller Jakob Staalby, der står bag kampagnen. I samarbejde med Frederikke Schmidt har han stået for koncept, tekst og art direction, mens billederne er taget af kunst- og portrætfotograf Marie Hald. 

Han står også bag andre kampagner fra Roccamore – bl.a. den, der fungerer som brandets nuværende brandplatform, Roccamore Rebels, der ligesom julekampagnen viser forskellige danskere iført højhælede sko fra Roccamore. Her vakte særligt et billede at billede af Mia Wagner, med højhælede sko viklet om halsen som et par boksehandsker, kritik fra Berlingskes kommentator Birgitte Erhardtsen

Investoren affejede dog selv kritikken, der lød, at det var svært at se det rebelske i, at en erhvervskvinde elsker fodtøj, man kun med besvær kan gå i. Det affødte ifølge Jakob Staalby en love storm, som man har håbet at ramme noget af det samme af med denne kampagne.

Håbet var dog ifølge ham ikke, at det gik helt så vidt, at opslagene blev pillet ned, men at debatten kunne florere. Derfor har man også lavet en tilrettet version af billedet med Maria i en gennemsigtig bluse, der dækker for den del, algoritmen har et problem med. 

Kampagnen kører i butikker og på sociale medier i hele december. Den kan desuden ses som outdoor i København og Odense og på print i Politiken, JP og Berlingske.

Se kampagnefilmen her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club