One to Watch: Economist – når det inspirerende originale bliver fornyet

Tobias Rosenberg, partner, Kom.bureauet København

Tobias Rosenberg fra Kommunikationsbureauet København fortsætter serien, hvor kreative fremhæver internationale inspirationskilder.

Serien “One to Watch” skal fremhæver de aktuelle inspirationskilder – det skal jeg nok komme frem til, men det første, jeg tænker på, er min all-time favorit kampagne for Economist og dernæst Crispin Porter+Boguskys Ikea – Lamp:

Gamle sager, men stadig lige inspirerende at gense, og specielt Economist er spændende, fordi den kommunikerer et kompliceret budskab. Jeg bliver altid lidt mere imponeret, når det lykkes at få en kampagne til at flyve kreativt, hvis budskabet er kompliceret.

Men det er jo tusind reklameår siden, så jeg tænker videre i noget web, og jeg kan huske, hvor paf jeg blev, første gang jeg så HBO Voyeur. Præsentationen af hele eventen er her:  – og her er selve hjemmesiden, hvis du har et par timer eller 10:  Og filmene skal da også lige med. De er her.

Selv om det ikke er reklame, bliver jeg nødt til at nævne et ekstra projekt, som har inspireret mig til flere løsninger:

Jonathan Harris var i Danmark til New Media Days og præsenterede dette fantastiske poetiske og kreative projekt wefeelfine.org. Projektet kombinerer net-teknologi, ufattelige mængder data fra blogging over hele verden med et visuelt udtryk, som sjældent ses så gennemført. Og så gør det én glad.

En anden ting, man nok kommer til at se mere af, er Augmented Reality – en teknik, hvor man kan se produkterne i 3D her for MINI – og her Total Immersion’s arbejde for Baseball trading cards. Der er ikke meget idé i det endnu, men jeg glæder mig til at skulle bruge det …

Nå, vi nærmer os noget: Fallon’s nye arbejde for deres Cadbury kunde – og nej: Ikke noget med gorillaer eller øjenbryn, som danser. Det her er for deres naturlige slik: The Natural Confectionery Company (TNCC). Det er crazy simpelt og har på ingen måde kostet en bondegård. Og så hitter det YouTube, hvor folk har lavet deres egne versioner af reklamefilmene, søg på “bring on the trumpets”. Her er originalen, og her er der én som har samlet alle filmene i serien:

Eller hvad med Cravendale mælk, som W&K London har lavet nogle film for. Tag alt, hvad du kender til traditionel reklame for mælk, og spild det – for dét her er quirky:

Men-men, hvis jeg skal vælge én, må det blive Economist’s nye press- og poster ads. De er selvfølgelig ikke helt nye, men alligevel. Det er jo et nyt look fra de traditionelt røde med hvid copy. Det må have været en rigtig svær opgave; at forny noget så kendt og elsket. Jeg kan lide dem. Og dem ville jeg gerne have lavet – ikke bare de klassiske, men også de nye. Man kan se dem på AMV’s egen side.