Jesper Hansen, Bark Copenhagen, indleder en ny serie, hvor kreative fremhæver international inspiration.

“Vi har tænkt på at lave endnu en kreativ stafet – “One to Watch” – sideløbende med “Den ville jeg godt ha lavet”, bare med hele verden som fiskedam. Vil du indlede – og fremhæve dét, du synes er det mest inspirerende lige nu på den internationale reklamefront?”, spørger Peter Engholm.

Allerede her farer tankerne gennem mit hoved, men Peter fortsætter:

“Du bestemmer selv vinklen. Bare det er noget, du synes er fedt. Måske bøjer du dig i støvet for hele pakken, eller også er det et spændende tiltag, hvor du ville ha gjort enkelte elementer anderledes. Måske dit eget bud på Cannes-vinder.”

“Okay,” svarer jeg og tænker Print Grand Prix Cannes 2009: Scrabble, “Sliced Anagrams” kampagne fra JWT Chile – men tier og lover i stedet at skrive løs.

Jeg er på vej ind i Firefox for at checke min browserhistorie for at se, hvad jeg har set i den seneste tid, da jeg stopper mig selv. Hvad kan jeg egentlig huske, jeg har set for nylig? Sådan helt uhjulpet, som det hedder hos analysefirmaerne. For det må da være måden at teste, om noget er effektivt?

Det første, der falder mig ind, er Gatorades Monty Pythonske vanvid “The Quest for G” http://tinyurl.com/c3lkvd Det startede med de sorteste tv-spots på amerikansk tv kun med et “G” og en mærkelig voice over. De var nok til at få bogstavet “G” i Top 10 søgeord hos google. Kampagnen er nu nået til en serie af de mest hylende åndssvage tv-spots/webisodes, der har gjort, at jeg er begyndt at hælde Gatorade i min morgensmoothie og dermed nok har fordoblet deres markedsandel i Danmark.

Eller hvad med den new zealandske film for Stihl http://tinyurl.com/crorsj som virkelig har fået sindene i kog og diskussionerne i gang down under? Det er så ondt og så sjovt og så gennemført, at jeg ikke fatter, hvordan nogen kan blive sure på dem. Topgenerisk, men pyt. I LOVE IT, så jeg har allerede købt en motorsav til min rosmarin på altanen.

Det kunne også være Refugee Pong http://tinyurl.com/pzdjps – onlinespillet, der reklamerer for en moderne opera om flygtninge på Folkoperaen i Stockholm. Fantastisk enkel idé, helt basic programmering. Hårdtslående og rammende. Har bestilt billetter.

Nej vent: Hvad med The Great Schlep, hvor unge amerikanere via en webside blev opfordret til at tage til Florida for at overtale deres bedsteforældre til at stemme (helst demokratisk) så republikanerne ikke igen kunne vinde staten og dermed bringe Obamas sejr i fare. Se http://droga5.com/ og tryk på Case Stories. Det er så godt tænkt, at jeg savner amerikansk stemmeret.

Okay, The One to Watch er noget så banalt som et microsite for Orange Israels nye internet filmportal. Ikke siden Pisang Ambons rockthepalace.com har jeg i den grad tabt sutten foran den bærbare . http://tinyurl.com/ce4qsl Da jeg oplevede denne side første gang, vendte jeg mig om for at se om nogen lavede fis med mig. Men den var god nok. En stærk indsigt, eksekveret meget tro mod ideen og biografoplevelsen. Og med fuld udnyttelse af nettets og computerens muligheder. (Ja, et webcam kan bruges til meget andet, end du tror). En stærk, overrumplende, sød, nyskabende, hvordan-fanden-har-de-gjort-det-idé hvor det eneste jeg ville ændre, hvis jeg kunne, er navnet på ham, der fandt på den.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club