Onfone meldt til politiet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Teleselskabet pralede i reklame med at være gebyrfri – men det passede ikke.

Det kan være en udfordring at leve op til informationskravene om tilbud inden for televerdenen, når de skal kommunikeres i tv-reklamer. I mange tilfælde kommer det på en måde, så kun de færreste når at fange informationerne.

Men det er ikke altid nok blot at bringe det med småt. Det må Onfone sande.

I foråret bragte man en reklame, hvor Lars Bom fortalte, at der var 0 gebyrer hos Onfone.

Budskabet om 0 gebyrer blev bl.a. fremhævet ved, at Lars Bom holdt en længere talepause, når Onfones gebyrer skulle beskrives, efterfulgt af speaket: ”Så – det var vist det. For hos Onfone er der ingen gebyrer”. Senere i reklamen blev budskabet bestyrket både visuelt og ved speak med sloganet: ”Onfone – alt inkluderet. Punktum!”.

Midtvejs i reklamen kom der godt nok en lille tekst om, at der skal bertales et oprettelsesgebyr, men det er ikke nok for Forbrugerombudsmanden.

Han mener reklamen var vildledende og har meldt selskabet til politiet.

Oplysningen om, at alle nye kunder skal betale et oprettelsesgebyr er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse en væsentlig oplysning, der ikke skal gemmes væk. Særligt ikke, når hovedbudskabet i markedsføringen er, at teleskabet ikke har gebyrer.

Overtrædelser vedrørende vildledning i markedsføringslovens forstand kan straffes med bøde. Onfone har over for Forbrugerombudsmanden oplyst, at man er indstillet på at betale en bøde.