Onfone-millionær udfordrer dagligvare-handlen

Peter Engholm
25@mail.dk

En tidligere medejer af Onfone sætter nu formuen i spil på dagligvarehandel på nettet. Onfone-fortiden fornægter sig ikke i valg af bureau.

I maj 2011 var Moonis Kamil medejer af Onfone og dermed en del af det spektakulære salg til TDC, der betalte selskabets ejere 300 mio. kr.

Og i oktober sidste år blev Moonis Kamil – med titel af direct sales director – en del af Canal Digitals danske ledelse.

Nu, et år efter, står han fadder for en ny virksomhed, hvor målsætningen er at blive Danmarks største indenfor online dagligvarehandel. Moonis Kamil sætter sig samtidig i direktørstolen for iposen.dk.

Og selskabet er kommet godt fra start, idet man har skrevet kontrakt med Aarhus Kommune, hvor iposen.dk skal sørge for at de ældre visiterede borgere får deres dagligvarer – et kommunalt udbud med en omsætningspotentiale på ca. 8 mio. kr., oplyser Moonis Kamil.

Baggrunden for iposen.dk skitserer han således:

“Det vigtigste for kunder, der handler online, er nok ikke, om mælken er købt eksempelvis i Bilka eller Kvickly, men om det er den “rigtige” producent, den “rigtige” kvalitet – samt at det er billigt. Den kendsgerning koblet med online-handelens bekvemmelighed udgør en interessant cocktail.”

Trods Onfone-millionerne er iposen.dk et bette foretagende, men det vender – nok næppe så overraskende – Moonis Kamil til en fordel.

”De store har banket så store skibe op, at de vil få det svært ved at følge med det dynamiske online marked, som har egne love og regler og ikke mindst en anderledes loyalitet. De store har desuden meget at miste – med tanke på den kannibalisering, de kan udsætte deres fysiske butikker for, hvis de har tænkt sig at bruge et par hundrede millioner på at gå all-in med dagligvarehandel på nettet. Nogle af os entreprenører er ikke tvunget til samme grad af bekymring, og vil skal heller ikke bekymre os om at beskytte brand values eller lave små-fejl i jagten på vækst”, siger Moonis Kamil.

Onfone-rødderne fornægterne sig heller ikke i iposen.dk’s valg af bureau, Dreyer+Kvetny, der også stod bag teleselskabets iøjenfaldende lancering. Bureauet har også designet iposen.dk’s hjemmeside.

Udover Moonis Kamil som adm. direktør består teamet af COO Anders Thomsen, IT-udvikler, Søren Hansen, business development håndteres af Jesper Johansen og Søren Anderberg – dertil kommer IT-iværksætterne Navid Samandari og Bjarke Walling.