Online fyrer, print går fri

Peter Engholm
25@mail.dk

Dagens Industri – Sveriges pendant til Børsen – går mod enhver tendens: Skærer tungt i online-bemandingen, mens printudgaven slipper.

Dagens Industri, der på nettet hedder di.se, er med ca. 800.000 unikke besøgende pr. uge Sveriges absolut mest læste økonomisite – ja, blandt de største nyhedssites overhovedet i nabolandet.

Lige meget hjælper det: 8 ud af 35 ansatte står til at blive fyret, meddeler Resume.se. Årsagen er et svigtende annoncemarked.

Det hører til usædvanlighederne, at netmedier skærer 20-25 pct. af medarbejderstaben – men det bliver direkte enestående, at papir-søsteren – altså printudgaven af Dagens Industri – i samme stund går fri af nedskæringerne. Det er tilmed på tale, at print kan overtage nogle af net-medarbejderne.

Ikke at papiret er uberørt af krisen – faldende annonceindtægter mærkes bestemt også her – men “Di.se har kun ét indtægtsben i form af annoncner”, siger Gunilla Herlitz, adm. direktør og chefredaktør for Dagens Industri, der kan glæde sig fortsatte abonnementsindtægter.