Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Dagens Industri – Sveriges pendant til Børsen – går mod enhver tendens: Skærer tungt i online-bemandingen, mens printudgaven slipper.

Dagens Industri, der på nettet hedder di.se, er med ca. 800.000 unikke besøgende pr. uge Sveriges absolut mest læste økonomisite – ja, blandt de største nyhedssites overhovedet i nabolandet.

Lige meget hjælper det: 8 ud af 35 ansatte står til at blive fyret, meddeler Resume.se. Årsagen er et svigtende annoncemarked.

Det hører til usædvanlighederne, at netmedier skærer 20-25 pct. af medarbejderstaben – men det bliver direkte enestående, at papir-søsteren – altså printudgaven af Dagens Industri – i samme stund går fri af nedskæringerne. Det er tilmed på tale, at print kan overtage nogle af net-medarbejderne.

Ikke at papiret er uberørt af krisen – faldende annonceindtægter mærkes bestemt også her – men “Di.se har kun ét indtægtsben i form af annoncner”, siger Gunilla Herlitz, adm. direktør og chefredaktør for Dagens Industri, der kan glæde sig fortsatte abonnementsindtægter.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club