Online-kunder vil have fysiske butikker

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: E-butikker følger kundernes krav om at kunne se og røre ved varerne. Men online-butikkernes fysiske pendanter er anderledes end de gængse fysiske butikker.

Mange gange har man kunnet læse i pressen, at hvis de fysiske butikker skal overleve, så er det nødvendigt at gå online og etablere en e-handel.

Nu kan man så læse i Jyllands-Posten, at det også går den anden vej: Online-butikker ser det som en fordel at åbne fysiske butikker.

Det er kunderne, der efterspørger at kunne se, røre og afprøve varerne, inden de køber dem. Og ifølge Annette Falkenberg, direktør i FDIH, Foreningen Dansk Internethandel, er det en måde at få fat i de 85 procent, der endnu ikke handler på nettet.

Tøjbutikken Youheshe har mærket kundernes krav  til at online-butikken også var til stede fysisk:

”Det kørte løs, og vi havde ret høj vækst, men mange af kunderne efterspurgte en mulighed for at prøve tingene og det trak os ind i den fysiske verden”, siger adm.dir. Nicolai Henckel til Jyllands-Posten.

Youheshe har nu en butik i København og der er allerede planer om også at åbne en butik i Aarhus.

Møbelkæden Bolia har også et onlinesalg, der er knyttet sammen med en butik fordi kunderne – udover at ville se og sidde i møblerne – også har brug for at snakke med en rådgiver.

”De første butikker var selvbetjente, men det viste sig ret hurtigt, at kunden har behov for rådgivning. En sofa til 20.000 kr. er en investering og der er mange følelser involveret”, siger Lars Lyse Hansen, adm.dir. i Bolia.

De fysiske butikker, der udspringer af online-butikker, adskiller sig fra typiske butikker. F.eks. kalder Bolia deres butikker for showrooms og morfars.dk, der sælger fjernstyrede biler og helikoptere, holder kun åbent efter kl. 15.00, hvor omsætningen er højest.

Youshehe har valgt at lægge deres butik i Københavns Nordvestkvarter, der mest er kendt for ungdomshus, rockerborg og social uro.

Ifølge den adm.dir. er det helt bevidst:

”Vi har en gård og et stort baghus, som er vores eget. Vi har skabt et sted, der har sin helt egen atmosfære”, siger Nicolai Henckel til Jyllands-Posten og tilføjer, at placeringen er midt i mellem, der hvor de fleste kunder bor (i Nordsjælland) og der hvor luksusbutikkerne findes (i indre by) (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 10-11).