Af Peter Engholm 25@mail.dk

Internet-annonceringen forventes at falde 2,9 pct. i USA i år. I Danmark spores der også svaghedstegn.

114 millarder kr. – det er mange penge, men det er ikke nok. I al fald ikke nok til at repræsentere en stigning i onlinemarkedet i USA. For de 22,8 mia. dollar, som ifølge Emarketer og AdAge forventes at blive brugt i år på annoncering på nettet, udgør samtidig et fald på 2,9 pct. i forhold til året før.

Deler man forbruget op i formater, så kan search se sig selv i øjnene med en forventet stigning i år på 4 pct. Video stiger hele 42,6 pct., men det er endnu for småt til rigtigt at batte i statistikken.

Bannere er tæt på at holde nullet med en tilbagegang på 0,6 pct. Det samme kan mildt sagt ikke siges om jobmarkedet, der går 29 pct. tilbage. E-mail dropper med 32,6 pct., og sponsorater bløder ligeledes rødt med en tilbagegang på 17,7 pct. i forhold til 2008.

Forventningen til 2010 er generelt positiv over hele linien for onlinemarkedet, der ser ud til at stige 5,9 pct. næste år. Kun jobmarkedet vil stadig lide, og forventes først at komme sig helt i 2012.

I Danmark klarer online sig fortsat klart bedre end andre mediegrupper. Der er dog svaghedstegn at spore.

DRRB’s Mediaindex for årets første tre kvartaler viser en fremgang på 6 pct. til internet. Ikke prangende i forhold til tidligere vækstrater – men dog klart bedre end andre grupper. Til gengæld gik 3. kvartal ringere. Her var stigningen nede på 3 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club