Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

5 bureauer - Mantra, Seligemig, Lysholm, Essens og Shark - har aflagt regnskab. Nogen med fremgang - nogen med tilbagegang - og et enkelt med status quo.

Målt på bruttoavance hører både Mantra, Seligemig, Essens Lysholm Reklamebureau og Shark & Co til de små bureauer i branchen. Og så har de det til fælles, at de har skævt regnskabsår, hvorfor de alle har aflagt regnskab inden for det seneste.

5 små bureauer er næppe nok til at udlede trends – og der er da heller ikke nogen linje i deres resultater, som rummer både fremgang og tilbagegang.

Bedst i mål kom Lysholm Reklamebureau med markant fremgang på både top og bund. Essens Reklamebureau havde også stigende aktivitet – men kunne ikke helt følge med på bundlinjen. Bureauet har dog fortsat en solid overskudsgrad.

Så gik det meget værre for Seligemig – Simon Engstrøms bureau, der i perioder har kunnet bruge navnet aktivt, når han vandt synlige kunder og også da han præsterede et stærkt regnskab for et år siden.

Denne gang lyder det mere således: Seligemig, jeg tabte penge.

“Heldigvis har jeg været forsigtig med det store overskud for et år siden, så vi har råd til at have et dårligt år,” siger Simon Engstrøm og fortsætter:

“Vi arbejder ud fra en filosofi om, at vi helst ikke vil have mange kunder. Vi vil hellere have nogle færre, som vi så til gengæld kan give maksimal opmærksomhed. Men det gør os sårbare, når vi så f.eks. oplever, at vores to største kunder får skåret deres budgetter.”

Simon Engstrøm peger på en anden faktor, der kan gøre ondt i et regnskab.

“Vi arbejder med en række free-lancere, og når vi har travlt, så beskæftiger vi dem rigtig meget. Jeg er enormt glad for dem, og derfor er der en grænse for hvor hurtigt jeg kan skrue op og ned. Det koster, men det er prisen for at holde fast i dem,” siger Simon Engstrøm.

Helller ikke Horsens-bureau Shark & Co kom stærkt ud af seneste regnskabsår. Faldet i bruttoavance var dog beskedent, og så står der fortsat plus på bundlinjen – selvom det ikke er meget.

Mantra har haft gang i en omstilling, hvor man har besluttet sig for at gå fra egen organisation til i højere grad at arbejde i et netværk af free-lancere og andre selskaber.

Det gav en markant tilbagegang i bruttoavance forrige år, og umiddelbart ser den i regnskabet ud til at være faldet igen.

Adm. dir. Hans Henrik Goth vurderer dog, at aktiviteten i det seneste regnskabsår har været status quo.

“Med det koncept, vi arbejder efter nu, er en del af aktiviteten flyttet op som eksternt varekøb, der ikke fremgår af regnskabet. Men jeg kan fortælle, at vores aktivitet har været på niveau med året før, og det kan du også aflæse på bundlinjen, der i store træk er på niveau,” siger Hans Henrik Goth og fortsætter:

“Vi har i det store og hele vores organisation på plads, men der er stadig en opgave i at indarbejde konceptet i markedet. Desuden er det fortsat et uforudsigeligt og turbulent marked, så jeg finder det tilfredsstillende at kunne holde status quo på bundlinjen.”

Nøgletal for Lysholm Reklamebureau

  • Bruttoavance 5,9 mio. kr. +31,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,18 mio. kr. +57,3 pct.
  • Lønandel 45,5 (58,4)
  • Resultat af primær drift +1,918 mio. kr. +202,5 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Essens Kommunikation

  • Bruttoavance 4,5 mio. kr. +21,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 750.000 kr. -18,9 pct.
  • Lønandel 57,2 (43,4)
  • Resultat af primær drift +1,034 mio. kr. -23,4 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Seligemig

  • Bruttoavance 1,7 mio. kr. -45,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 425.000 kr. -58,9 pct.
  • Lønandel 103,5 (44,7)
  • Resultat af primær drift -0,514 mio. kr. (+1,054 mio. året før)

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Shark & Co

  • Bruttoavance 4,4 mio. kr. -4,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 550.000 kr. -4,3 pct.
  • Lønandel 74,4 (65)
  • Resultat af primær drift +0,06 mio. kr. -90,1 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Mantra

  • Bruttoavance 2,9 mio. kr. -35,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 966.667 kr. +7,4 pct.
  • Lønandel 56,6 (58,5)
  • Resultat af primær drift +0,645 mio. kr. -7,2 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club