Af Peter Engholm 25@mail.dk

Postudfordreren Bring Citymail satte et markant fingeraftryk på reklamebranchen. F.eks. gennem en prisvindende rekrutteringskampagne og som sponsor ved den årlige DMA-tur.

På i hvert fald ét punkt har Bring City Mail været en rigtig god kunde for Hjaltelin, Stahl & Co.

Den norske postudfordrer skulle bruge et stort antal bude, da man entrerede det danske marked, og Hjaltelin Stahl blev udstyret med opgaven at tilrettelægge rekrutterings-kampagnen.

Det blev gjort så godt, at der fulgte en lang række reklamepriser med – bl.a. den overordnede vinder ved Danish Internet Award. Og ikke mindst: I et marked med mangel på arbejdskraft lykkedes det at skaffe det ønskede antal bude.

Det hele har dog vist sig at være skønne spildte kræfter. Bring Citymail meddelte i går, at man lukker ned i Danmark. Man vil dog overholde indgåede kontrakter.

Beslutningen kommer oven på store underskud og tilførsel af ny kapital. Bring Citymail peger selv på finanskrisen samt på, at firmaet i modsætning til Post Danmark skal betale moms. Postliberaliseringen har ikke udviklet sig som ventet, og lukningen af Citymail får da også skarpe ord med på vejen fra Dansk Erhverv.

“De politiske bestræbelser på en reel liberalisering af det danske postmarked har været urimeligt langsommelige.Derfor har Bring Citymail kun haft mulighed for at byde Post Danmark konkurrence på en meget begrænset del af det danske postmarked, hvor mulighederne for at skabe en sund forretning har været mere end vanskelige”, siger direktør, Katia K. Østergaard, Dansk Erhverv.

Ud over prisvindende reklame – og her taler vi bl.a. Grand Prix i Eurobest og to sølvløver i Cannes – har Bring Citymail også gjort sig bemærket ved hurtigt at hoppe ind som sponsor ved den årlige tur til DMA i USA for små 100 storindkøbere af direct mail, da samarbejdet mellem arrangøren The Competence Company og Post Danmark gik i stykker.

Det skabte en del turbulens, som førte til, at deltagerne i år blev feteret af både Post Danmark og Bring Citymail.

Nu må de så nok indstille sig på mere almindelige tilstande på næste års tur.

I medieverden kan lukningen blive en dårlig nyhed for en række fagblade, der har fået en billigere distribution.

Post Danmark har igennem de senere år skruet voldsomt op for priserne.

Kommentarer

  1. Det er rigtig dårlige nyheder, for en inkarneret CityMail-fan. Øv, hvor er det bare ærgerligt for alle parter.

    Send årets julekort med taxa i protest!

  2. Endnu en god grund til at stemme liberalt, og det kan kun gå for langsomt!
    Jeg begriber ikke at sådan noget sker i skandinavien, eller rettere “bananien” for det er i sandhed hvad det minder om, en bananrepublik… Suk!

  3. Kæmpe stor ros til budene der som altid trodser vind og vejr for at bringe posten ud, også til min postkasse.
    Det er SÅ stærkt gået!!

  4. Tjaee. Jeg har så den stik modsatte opfattelse af “servicen” hos Citymail. uendeligt langsomt, upræcist (får andres post) og magasinposten ender i en bunke i opgangen.
    jeg synes, at Post Danmark skal have max konkurrence, at deres de-facto monopol hurtigst muligt skal brydes, men det gøres altså ikke ved at levere endnu dårligere service.

  5. øh.. #3 hvordan kan det være endnu en grund til at stemme liberalt? vi har da så vidt jeg ved en liberal regering i forvejen, som vel bærer en del af ansvaret for bananrepublikken?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club