Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

WPP Group overtog i 2008 både TNS Gallup og Adpeople, og de sikrede en markant vækst i overskuddet. WPP lønner nu næsten 1000 mennesker i Danmark.

Danmarks største reklamekoncern, det engelsk børsnoterede WPP Group, voksede i 2008 med 6,5 pct. Det er mindre end gennemsnittet for branchen, og blev reelt kun sikret via opkøb.

Samlet kunne WPP i årets løb sige goddag til tre nye virksomheder, mens man måtte sige farvel til Nørgård Mikkelsen.

Men de tre nye medlemmer af familien viste sig at være særdeles attraktive. I hvert fald hvis man bedømmer deres bidrag til WPP Groups samlede danske økonomi.

WPP var allerede i 2007 uden sammenligning Danmarks største reklamekoncern med en omsætning på ca. 3,1 mia. kr. Men med overtagelsen af TNS Gallup, Adpeople og Data Intelligence blev der lagt en omsætning på ca. 330 mio. kr. til, og efter at fradrag af Nørgård Mikkelsen landede gruppen samlet på ca. 3,3 mia. kr – en vækst på 6,5 pct.

Renser man 2007 og 2008 for nye og afgåede virksomheder bliver slutfacit et omsætningsfald på 2,4 pct.

Kigger man på bundlinjen bliver de nye WPP-medlemmers bidrag endnu mere markant. Samlet voksede WPP’s primære drift med 36,7 pct. til næsten 100 mio. kr. Renset for tilgåede og afgåede virksomheder faldt den primære drift derimod med 15,6 pct. til ca. 65 mio. kr.

TNS Gallup og Adpeople bidrog til sammen med et overskud på ca. 36 mio. kr.

WPP lønnede i 2008 985 medarbejdere mod 711 året før og rummede 7 reklamebureauer, 4 PR-bureauer, 4 mediabureauer, 4 analysefirmaer samt 2 konsulent- og serviceselskaber.

Omsætningsmæssigt er mediabureauerne den klart største del af gruppen, mens reklamebureauerne er størst målt på bruttoavance.

Nøgletal for WPP Group
  • Omsætning 3,298 mia. kr. +6,5 pct.
  • Resultat af primær drift 99,5 mio. kr. +36,7 pct.

    (Mediabureauer er Resultat før skat)

Reklamebureauer

  • Omsætning 443,008 mio. kr. +23,4 pct.
  • Bruttoavance 305,206 mio. kr. +13,8 pct.
  • Resultat af primær drift 42,011 mio. kr. +14,2 pct.

    (Det er ikke alle reklamebureauer, der opgiver omsætning)

Mediabureauer

  • Omsætning 2,54 mia. kr. -2,1 pct.
  • Bruttoavance 237 mio. kr. +6,2 pct.
  • Resultat før skat 28,153 mio. kr. +1,5 pct.

PR-bureauer

  • Omsætning 99,604 mio. kr. -3,3 pct.
  • Bruttoavance 89,247 mio. kr. +1,4 pct.
  • Resultat af primær drift 9,425 mio. kr. -5,1 pct.

    (Det er ikke alle PR-bureauer, der opgiver omsætning)

Analyseinstitutter

  • Omsætning 203,504 mio. kr. +590,6 pct.
  • Resultat af primær drift 21,522 mio. kr. +503,5 pct.
WPP Group selskaber

Reklamebureauer

  • Adpeople
  • Uncle Grey
  • Ogilvy & Mather
  • Halbye Kaag JWT
  • Grey København
  • Dyhr/Hagen
  • Wundermann

PR-bureauer

  • Hill & Knowlton
  • GCI Mannov
  • Burson Marsteller
  • Cohn & Wolf

Konsulent og service

  • Future Lab Business Consulting
  • Group M

Analyseinstitutter

  • TNS Gallup
  • Millward Brown
  • Research International
  • Data Intelligence

Mediabureauer

  • Mindshare
  • Mediaedge:cia
  • Maxus
  • Mediacom

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club