Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Berlingske Tidende raslede ned i oktober, mens Alt for Damerne nærmest var i frit fald.

Mens de trykte medier må kæmpe med et annonce-marked, der er for stærkt nedadgående, så er røde tal ogs den helt dominerende farve, når Dansk Oplagskontrol udsender sine månedlige Udgivererklæringer. Og det gælder både daglige aviser, søndagsaviser og ugeblade.

F.eks. oplevede Alt for Damerne et fald på 20 pct. i oktober, mens Aller-konkurrenten Femina kunne “nøjes” med et fald på 10 pct. Blandt ugebladene var det kun Hendes verden og Ude og Hjemme, der kunne notere plusser, og samlet blev der i snit solgt næsten 70.000 færre ugeblade i oktober.

Bedre så det ikke ud hos aviserne, hvor Berlingske Tidende måtte notere et fald på 10,7 pct. om hverdagen og 10,6 pct. om søndagen. Koncernens anden store avis – BT – solgte 7,5 pct. færre om hverdagen og 12 pct. færre om søndagen.

JP/Politiken klarede sig bedre, fordi koncernens tre hovedaviser noterede fald på mellem 2 og 6 pct. Dog måtte man leve med, at Ekstra Bladet faldt med 10,2 pct. om søndagen.

Samlet blev der i snit solgt 65.000 færre aviser på hverdage (-5,4 pct.) og 80.000 færre søndagsaviser (-7,8 pct.).

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club