Oprustning hos & Co med flere i 2017

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Der er blevet rustet op på personalefronten hos blandt andre & Co, No Zebra og Friday i 2017. Vi har talt med bureauerne om det forgangne regnskabsår.

2017 blev et oprustningens år på tværs af bureaubranchen, hvor senest & Co, Friday og No Zebra har rapporteret om en udvidet medarbejderstab.

De netop fremlagte årsregnskaber for de tre, i øvrigt vidt forskellige, bureauer vidner om et travlt år med flere opgaver og dermed behov for flere medarbejdere – men investeringerne påvirker også resultatet.

Bureaubiz har talt med bureaudirektørerne.

& Co
Reklamebureauet høstede priser i stor stil i 2017 og blev ifølge nærværende medies løbende oversigt det mest vindende danske bureau i året, der gik.

På økonomifronten blev 2017 også et godt år for & Co, hvis indtjening nærmede sig 44 mio. kr. og sikrede et overskud på små 7 mio. kr. Det er 33 pct. mere end i 2016.

”Vi har haft et rigtigt godt år med solid fremgang på flere fronter og en efterspørgsel, der ser ud til at fortsætte her i 2018. Derfor har vi også forventninger om et rigtigt fint år i år,” siger adm. direktør Mikael Jørgensen til Bureaubiz.

& Co har øget medarbejderstaben med 20 pct., navnlig med kreative og social media-folk, og tæller i dag 50 fuldtidsansatte.

”Vi udvikler os rigtigt meget og ansætter næsten over hele linjen. Vi har mange tunge kreative, blandt andre fem tidligere kreative direktører ansat, og vi har fået flere folk i planning og social media,” fortæller Mikael Jørgensen.

Han glæder sig særligt over, at samarbejdet på tværs af bureauerne i The North Alliance lader til at bære frugt for både det enkelte bureau og gruppen som helhed, hvilket også fremgik af sidstnævntes årsregnskab tidligere på måneden.

”Kompleksiteten er stærkt stigende i vores kunders verden og dermed også i vores, og vi kan mærke en stigende efterspørgsel efter vores kompetencer på tværs af NoA. Det viser, at tanken er rigtigt, og det kommer også til at skubbe på vores udvikling.”

Nøgletal for & Co i 2017 (i parentes 2016)
Bruttofortjeneste: 43.927.837 kr. (35.195.839)
Driftsresultat: 9.050.857 kr. (6.803.565)
Årets resultat: 6.982.701 kr. (5.233.092)
Ansatte i gns.: 50 (40)

Friday & Partners
Kommunikationsbureauet har tidoblet sin omsætning siden grundlæggelsen i 2014 og var ifølge Bureaubiz’ årlige opgørelse nummer ni på listen over landets ti største kommunikationsbureauer.

Fra 2016 til 2017 voksede bruttoresultatet med 43 pct. til godt 18 mio. kr., og medarbejderstaben fra 11 til 16 fuldtidsansatte.

Partner og adm. direktør Lars Bo Kirk kalder 2017 for et stærkt år, men understreger, at man lægger vægt på at vokse lønsomt og at holde balancen mellem god indtjening og sjove opgaver.

”Vi søger ikke vækst for vækstens skyld. Vi har nu en god bureaustørrelse, hvor der er mulighed for at agere hurtigt og samtidig have et bredt sæt af kompetencer og ydelser. Fokus i 2018 er derfor på andet end vækst,” siger han.

Med udgangen af 2017 var Friday ejet af fire partnere, og fra 1. januar 2018 er yderligere fire rådgivere inkluderet som ejerpartnere. Partnerne driver og udvikler selskabet sammen og deler dets overskud – 1,9 mio. kr. i 2017 – imellem sig.

Bureauledelsen ønsker ikke at sætte navne på kunderne, men oplyser, at Friday i 2017 har rådgivet 175 kunder i forskellige brancher. Den største kunde stod for ca. 10 pct. af omsætningen, mens de tre næste målt på størrelse hver udgjorde ca. 5 pct., og man er således, lyder det, ikke afhængig af enkelte store kunder.

På billedet ses partnergruppen: øverste række fra venstre er Kristoffer Dahy Ernst, Søren Skafte Overgaard, Claus Bendsen og Anja Hellberg, nederste række fra venstre er Sune Bjørnvig, Mikael Baden, Mads Haukrogh og Lars Bo Kirk.

Nøgletal for Friday i 2017 (i parentes 2016)*
Nettoomsætning: 23.498.133 kr. (15.105.909)
Bruttofortjeneste: 18.191.260 kr. (12.735.094)
Driftsresultat: 7.388 kr. (8.729)
Årets resultat: 7.000 kr. (7.000)
Ansatte i gns.: 16 (11)

*Friday er et P/S (partnerselskab), og der akkumuleres ikke kapital i selskabet. Det normaliserede driftsresultat var til sammenligning 1,9 mio. kr. i 2017 (2,3 i 2016).

No Zebra
For det selvudnævnte digitale konsulenthus og e-handelsbureau var flere medarbejdere og dermed højere personaleomkostninger skyld i, at man trods en noget større bruttoavance kom ud af 2017 med et mindre overskud end i 2016.

Og at No Zebra ruster op på navnlig personalesiden, skal der ikke herske tvivl om. Den ene af bureauets tre partnere og adm. direktører Jesper Holm Joensen fortæller Bureaubiz, at man blandt andet har hentet en ny CXO i Danske Bank og en teknisk ansvarlig hos Kraftwerk.

Det 18 år gamle Aarhus-baserede bureau har desuden lagt i kakkelovnen til at ekspandere til København.

”Vi har landet flere større eCommerce-kunder, er blandt top-3-bureauer på brug af nyeste viden og har investeret i softwareudvikling, så vi kan løfte de mest komplekse e-handelløsninger,” siger Jesper Holm Joensen.

Han og medstifter Nicholai Hindrichsen udvidede sidste år partnerkredsen til også at omfatte Kasper Ebsen, der er digital direktør.

Nøgletal for No Zebra i 2017 (i parentes 2016)
Bruttofortjeneste: 18.011.620 kr. (14.522.638)
Driftsresultat: 984.338 kr. (1.234.707)
Årets resultat: 654.884 kr. (881.689)
Ansatte i gns.: 33 (27)